Bubeník, barman i bankéř. Boom umělé inteligence na trhu práce už začal

Kateřina Hovorková Kateřina Hovorková
30. 7. 2020 7:01
Robotů, kteří vykonávají práci původně určenou pro člověka, je dnes ve světě něco přes dva miliony. A za dalších deset let jich už bude podle technologických vizionářů desetkrát tolik. Začíná totiž boom umělé inteligence na trhu práce. Podívejte se, v jakém zaměstnání můžete potkat kolegu robota už teď.
Interiér pobočky Sberbank v pražské ulici Na Příkopě
Interiér pobočky Sberbank v pražské ulici Na Příkopě | Foto: Sberbank

Robot bankéř

Nejdřív to byl robot Standa, který nastoupil do české pobočky Sberbank v roce 2017. Lidským kolegům začal pomáhat s běžnými administrativními úkony v oddělení back office.

O rok později se k němu přidala kolegyně Adina, jejíž jméno i podobu navrhly děti v rámci soutěže na sociálních sítích. A letos přibyl ještě Karel. Dohromady jsou schopní zastat práci více než patnácti lidí. 

  • "Roboti plní rutinní administrativní činnosti spojené například s čerpáním schválených úvěrů. Lidským kolegům ušetří měsíčně stovky hodin času, které mohou věnovat zkvalitnění zákaznické péče a činnostem, které vyžadují kreativnější a důmyslnější přístup. Zaměstnanci napříč odděleními proto sami navrhují, s jakými rutinními činnostmi by jim mohli roboti pomoci," říká Vratislava Šestáková ze Sberbank.

Robot podle ní dokáže velice rychle a zcela bezchybně předávat, zadávat a reportovat informace mezi systémy. "Dále bych vyzdvihla flexibilitu ve vývoji robotických úkonů, kdy si to mohou řídit zcela sama provozní oddělení bez nutnosti IT integrací. V neposlední řadě je to jeho výkon, který je ve srovnání s lidmi vyšší, což je dáno nejen tím, že jsou rychlí, ale nepotřebují přestávky, dovolenou ani nemocenskou," dodává Šestáková. 

  • Roboti zvlášť pomohli při návalu administrativy souvisejícím s koronavirem a úvěrovým moratoriem. "Během několika dnů naši robotičtí vývojáři připravili a otestovali zadání parametrů odložených úvěrů do interních bankovních systémů. Při počtu několika tisíc žádostí ušetřili roboti 1500 hodin lidské práce," říká manažerka. 

Limitem robota je podle ní "myšlení". "Robot postupuje vždy jen podle naučených scénářů, nedokáže použít vlastní úsudek, zkušenost. Situace, se kterými si neví rady a na které nebyli naučeni reagovat, prostě předá na člověka. A právě proto zůstává práce člověka nenahraditelná," dodává Šestáková. 

Upozorňuje, že stejně jako zaměstnanec potřebuje i robot svůj počítač, na kterém pracuje, takže se dá porovnat plat lidí vůči licenci robotického softwaru. "Ceny licence se mohou mírně lišit, záleží na dodavateli, nicméně je několikanásobně nižší než součet platů zaměstnanců, jejichž práci robot nahrazuje," dodává bankéřka. 

 

Právě se děje

Další zprávy