Kdo vydělává i za stavu nouze: placené televize, on-line prodejci her a operátoři

Ekonomika Ekonomika
18. 4. 2020 19:18
Aspoň některá odvětví mohou za současné pandemie koronaviru, kvůli níž by se měla většina obyvatel zdržovat doma, evidovat vyšší tržby. Jsou mezi nimi například potravinové e-shopy nebo placené televize. Z dlouhodobého hlediska je ale zatím ve hvězdách, kdo ze situace, která je pro většinu oborů ekonomicky velmi bolestivá, může skutečně vydělat.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Prodejny potravin

Když vláda 12. března vyhlásila stav nouze, jedny z mála obchodů, které nechala otevřené, byly ty s potravinami. Obchodní řetězce ve dnech kolem poloviny března zaznamenaly zvýšenou poptávku, a to nejprve zejména po trvanlivých, později pak naopak po čerstvých potravinách. Někteří prodejci evidovali také vyšší poptávku po alkoholu, dětských výživách nebo krmivech pro zvířata.

Podle výzkumné agentury Nielsen byla nákupní horečka mezi zákazníky patrná už poslední týden v únoru, kdy se tržby obchodů zvýšily o téměř 20 procent oproti stejnému období vloni. V týdnu od 9. do 15. března tržby za potraviny vzrostly o téměř 40 procent v porovnání s předchozím rokem, což byl druhý nejúspěšnější týden v roce hned po předvánočním týdnu. Situace se postupně uklidnila a podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) minulý týden frekvence nákupů poklesla o třetinu.

SOCR ale současně upozorňuje, že náklady, které musí obchody s potravinami vynaložit na bezpečnostní opatření, se pohybují řádově ve stamilionech korun. Například podle mluvčí Lidlu Zuzany Holé zaplatil Lidl za tato opatření několik desítek milionů korun.

"Oni si všichni myslí, že máme žně, že na koronakrizi profitujeme. Jedno z vyhodnocení za březen, které dělal kolega, ale ukázalo, že za tu dobu sice došlo k významnému navýšení zisku, ovšem když se vyčíslily náklady spojené s ochrannými prostředky, dezinfekcí a odměnami zaměstnanců, tak to jde prakticky do minusu," řekl v rozhovoru pro Aktuálně.cz šéf skupiny Coop Pavel Březina.

Mluvčí společnosti Penny Market Tomáš Kubík zmínil kromě investic do hygienických a logistických opatření také finanční náklady na nábor zaměstnanců a na pracovní odměny. "V souvislosti s motivačním balíčkem odměn pro stávající zaměstnance a náklady na nábor investujeme do zaměstnanců desítky milionů korun," uvedl pro Aktuálně.cz Kubík. 

 

Právě se děje

Další zprávy