Praha – Fio banka má za sebou úspěšný rok. Získala dalších 105 tisíc nových klientů, celkem jich má už téměř 555 tisíc. Spolu s Air bank, která dosáhla obdobného výsledku, tak Fio patří k nejúspěšnějším z pěti tuzemských nízkonákladových bank v nabírání klientů. Podle nedávného průzkumu Hospodářských novin loni Fio, Air, mBank, Equa a Zuno posílily celkem o 350 tisíc klientů.
Podle mluvčího Fio banky Jána Franeka to dokazuje, že zájem Čechů přecházet od velkých bank neoslabuje. "Potvrzují to i naše výsledky v lednu. Nabrali jsme dalších deset tisíc klientů," říká.
Fio banka vznikla z družstevní záložny a funguje od podzimu 2010. Jako jediná z nízkonákladových bank umožňuje drobným klientům i přímo investovat. Růst byznysu ale staví na bankovních klientech. "Magnetem pro nové klienty jsou naše služby bez poplatků. Devět z deseti nových klientů jsou lidé, kteří využívají jen bankovní služby," potvrzuje Franek. Z celkového počtu klientů je necelých 90 tisíc investorů, přičemž jen 20 tisíc z nich je aktivnějších a provede aspoň jeden obchodní pokyn za měsíc.
S dynamičtějším růstem drobných investorů ve svém kmeni Fio kvůli obecně malému zájmu Čechů o přímé obchodování nepočítá, a proto se ve své strategii podle Franek dál prioritně zaměří na zákazníky jiných bank. "Do pěti let chceme mít kolem jednoho milionů klientů a v bilanční sumou se blížit velkým bankám," říká mluvčí. Fio banka koncem loňského roku dosáhla bilanční sumy 57,8 miliardy korun a dostala se tak podle kriteria ČNB mezi středně velké banky.
Kreditní karta a bankomaty
Ambiciózní plán v nabírání klientů se Fio banka letos chystá podpořit spouštěním dalších služeb. Jde už o loni slibovanou nabídku kreditní karty, u které umožní volitelné datum počátku bezúročného období, aby si ho klient mohl nastavit podle toho, kdy mu chodí pravidelný příjem.
Kromě cestovního pojištění a pojištění schopnosti splácet, bude mít nově i pojištění k hypotéce a pojištění proti takzvanému phishingu, které má klienty ochránit před ztrátou peněz z účtu elektronického bankovnictví, když například zareagují na podvodné emaily. Fio banka také spustí online sjednávání kontokorentních úvěrů, podobně jako je to už u založení nového účtu.
Pokud jde o pobočkovou síť, s další velkou expanzí Fio nyní nepočítá. Aktuálně má v Česku 77 poboček. Podle Franeka banka nyní analyzuje, jak řešit situaci v některých pobočkách v Praze a dalších velkých městech, kde se tvoří fronty u pokladen. "Řešením může být přesunutí poboček do větších prostor nebo přidání nových. Jde zhruba o deset poboček, kde jsou problémy s frontami," uvedl Franek s tím, že s růstem pobočkové sítě se počítá spíš na Slovensku, kde má banka zatím jen 11 poboček.
Naopak jisté je, že Fio bude rozšiřovat bankomatovou síť, ve které - na rozdíl od výběrů v bankomatech jiných bank, její klienti za výběr neplatí. "Letos přidáme dalších deset a tímto tempem budeme síť dál rozšiřovat," řekl Franek.
Od počátku v zisku
Fio dává s poukazem na své hospodářské výsledky najevo, že ve svém obchodním modelu nehodlá nic měnit. Jako jediná z bezpoplatkových bank je od počátku v zisku, protože se mohla opřít o kmen klientů z bývalé družstevní záložny a o drobné investory své brokerské firmy.
Podle předběžných výsledků za loňský rok vydělala 97,6 milionu korun před zdaněním. O rok dříve to bylo 51,7 milionů. Podle Franeka do zisku nejvíce přispěly poplatkové příjmy, například ze zahraničních plateb, měnových konverzích, od obchodníků z transakcí jejími platebními kartami a za investování.
Fio má rozpůjčováno 13,3 miliardy korun, z toho loni poskytla zhruba tři miliardy korun. Z celkového objemu úvěrů tvoří úvěry drobným investorům podle Franeka méně než dvě miliardy. S větší dynamikou růstu úvěrového portfolila Fio nepočítá s poukazem, že akcionáři dávají přednost konzervativnějšímu posuzování bonity klientů před úvěrovým boomem.