"Dobrý den, u telefonu Eva Záhořová z technického oddělení České národní banky. Já vám volám kvůli tomu, že tu mám podezření na zneužití vašich osobních údajů, kdy vlastně náš systém vyhodnotil a pozastavil dva podezřelé pokusy o převod financí," popisuje přesvědčivým tónem žena na telefonu. Ve skutečnosti se však jedná o podvod.
Centrální banka ve svém prohlášení upozorňuje, že zaměstnanci ČNB v souvislosti s údajným zneužitím peněz, kterým podvodníci po telefonu argumentují, nikdy nikoho nekontaktují.
"Pokud vás bude kontaktovat volající, který se představí jako zaměstnanec ČNB a bude po vás v souvislosti s údajným zneužitím peněz na vašem bankovním účtu chtít, abyste mu sdělili své osobní či jiné citlivé údaje (např. přihlašovací jméno do internetového bankovnictví) nebo si do počítače nebo telefonu nainstalovali jím doporučený software, nereagujte a zavěste," varuje centrální banka.
Prakticky všechny bankovní instituce v Česku opakovaně své klienty varují, aby byli s nakládáním se svými osobními údaji obezřetní. Opakovaně přitom vysvětlují, jak s citlivými daty nakládat, a dlouhodobě také upozorňují, že by za žádných okolností nikdy neměli:
- instalovat do počítače programy na základě telefonního hovoru
- povolovat vzdálený přístup do počítače cizí osobě
- potvrzovat transakce, které zadá někdo cizí
- sdílet autorizační SMS kódy
- předávat přihlašovací údaje nebo údaje k platební kartě
Počet podvodů v platebním styku přitom výrazně narůstá. Zatímco v roce 2021 nepřijala ČNB žádnou stížnost, v uplynulém půlroce se na ni obrátily stovky lidí, ze kterých se podvodníci snažili vylákat peníze. Instituce proto představila nový vzdělávací web Peníze na útěku, na kterém upozorňuje na podvodné praktiky a radí, jak se podvodníkům bránit.
"Digitalizace finančních služeb přináší klientům bank nejen výhody, jako například zjednodušení a zrychlení převodu peněz, ale i rizika," uvedl v dubnu viceguvernér ČNB Jan Frait při představení nového webu. Varoval před tím, že se zrychlením finančních služeb se zároveň zkracuje doba, za kterou mohou podvedení o peníze přijít.
Frait upozornil, že oběťmi útoků nejsou pouze lidé ze zranitelných skupin obyvatelstva, ale také podnikatelé, samosprávy nebo neziskové organizace. "Podvodníci profesionalizují scénáře útoků a způsob, jak dokážou využívat manipulativní techniky," řekl.
Útočníci se podle Fraita nejčastěji snaží přimět svou oběť, aby sama autorizovala platbu ve svém mobilním bankovnictví. Často se přitom snaží lidi zmanipulovat a přesvědčit, že potvrzují příchozí platbu na svou účet, ve skutečnosti ale odesílají peníze podvodníkovi.
Další technikou je vylákání přístupových údajů, aby podvodníci sami mohli nakládat s účtem poškozeného.