Na související problém, kdy se dodavatelé snažili ukončit produkty s fixovanou cenou, které se pro ně staly po vzrůstu velkoobchodních cen nevýhodnými, ERÚ upozornil v září a říjnu. Podobně nyní postupují i další dodavatelé, u kterých úřad již zahájil šetření. Úřad vyzývá, aby lidé nevěřili marketingovým slibům. Zákazníci si mají důkladně prostudovat smlouvy před podpisem.
"Nyní se množí případy, kdy dodavatelé rovnou do smluvních podmínek přidávají výluky, které jim v budoucnu umožní údajně fixované ceny měnit. Volí například stejný postup, jaký zkoušela Bohemia Energy, když nabízejí k podpisu smlouvy na dobu neurčitou ve spojení s fixací. V praxi je pak nic nenutí, aby svůj závazek dodrželi po celou slibovanou dobu," řekla členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.
"Vyzvali jsme všechny dodavatele, aby takové kroky nezkoušeli. V opačném případě je budeme šetřit pro nekalé obchodní praktiky," dodala.
Princip obcházení fixace přes smlouvu na dobu neurčitou staví podle Keborta na tom, že dodavatel s cenou sice hýbat nemůže, zato však může jednoduše vypovědět smlouvu jako celek.
"Když se mu produkt přestane vyplácet, například kvůli růstu ceny energií na burzách, smlouvu vypoví a po uplynutí tříměsíční zákonné lhůty ukončí celý produkt," uvedl Kebort.
Podle úřadu se také objevují případy, kdy dodavatelé prodají takzvanou odštěpnou část závodu, tedy část podniku včetně jejich klientů. Nový dodavatel pak ruší smlouvy a spotřebitele nutí podepsat nové. Jestliže ale smlouva nezahrnuje výluky, kterých by mohl nový dodavatel využít, postupovat takto nemůže. Při koupi odštěpné části závodu přebírá totiž klienty včetně závazků.
"Spotřebitel je z principu slabší smluvní stranou, a tak na něj nahlíží i zákon. Jestliže dodavatel zákazníkům tvrdí, že jde o fixaci na dva roky, ale moc dobře ví, že fixaci nemusí díky výlukám nebo formě uzavírané smlouvy dodržet, určitě to není férový přístup. Stejné je to s vnucováním nových smluv a dodatků, jestliže na to nemá dodavatel nárok. U některých dodavatelů už naše šetření běží a zřejmě nezůstane jen u nich," řekl člen Rady ERÚ Ladislav Havel.
Praktiky, které jsou vůči zákazníkovi neférové a klamavé, potvrdil i mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Podle něj jde třeba o takzvané smlouvy s garantovanou fixní cenou, které jsou ve skutečnosti smlouvami na dobu neurčitou.
"Zákazník smlouvu podepíše a myslí si, že podepsal fix, ale není tomu tak. Dodavatel energií může totiž tuto smlouvu kdykoliv vypovědět, zatímco zákazník to udělat nemůže, jinak by dostal několikatisícovou pokutu. Vypadá to, že se to bohužel naučili i alternativní dodavatelé, kteří byli dosud vnímaní jako féroví a spolehliví," vysvětlil Gazdík.