Na výstavbu nových úseků silnic, dálnic a železnic uvolní Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) v příštím roce 52,7 miliardy korun. Počítá s tím návrh rozpočtu fondu, kterým se bude zabývat vláda a následně by jej měla schvalovat sněmovna. Dalších zhruba 34,6 miliardy korun by mělo jít do oprav a údržby stávajících komunikací.
Plánovaná výše investic do nových staveb pro příští rok je obdobná jako letos. Peníze z fondu budou směřovány zejména na klíčové stavby, na nichž pracuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), což je například výstavba dálnice D3, která probíhá obchvatem Českých Budějovic, dále obchvat Frýdku-Místku na D48 či modernizace dálnice D1.
Podle Radka Mátla pověřeného řízením ŘSD je nyní v ČR rozestavěných 260 kilometrů dálnic a silnic první třídy. "Je do toho zahrnuta i modernizace dálnice D1 v délce 61 kilometrů. Dále jde o necelých 139 kilometrů nových dálničních úseků a 60 kilometrů nových silnic první třídy. Je to jedna z největších rozestavěností dálniční a silniční sítě v České republice v její historii," řekl Mátl.
Rozpočet SFDI na příští rok ve výši 87,3 miliardy korun by měl být částkou 70,2 miliardy korun pokryt penězi z národních zdrojů. Zbývající část budou tvořit evropské fondy. Letos mělo SFDI původně vyhrazeno okolo 86 miliard, v průběhu roku se pomocí rozpočtových opatření výdaje navýšily ke 100 miliardám korun. Loni stát poskytl ze SFDI na stavbu a údržbu silnic, železnic a další dopravní infrastruktury v Česku více než 80 miliard korun.
V roce 2020 se plánuje zahájení poslední části D1 u Přerova. Velké částky poputují opět na jihočeskou D3 a na moravskou D55.
Už před několika týdny státní fond SFDI připravil přehled všech největších dopravních staveb, které se mají stavět během následujících tří let. Dokument představuje návrh na financování nových silnic a železnic prostřednictvím státního rozpočtu a evropských fondů. Aktuálně.cz dokument představila v přehledu zde: