Ryanair nepustí na palubu lidi s letenkou od Kiwi.com. Amorální, zlobí se český web

Ekonomika Ekonomika
19. 8. 2021 17:29
Lidem, kteří se chystají na dovolenou s nízkonákladovým dopravcem Ryanair a letenku si koupili přes portál Kiwi.com, hrozí při odletu velká komplikace. Irská společnost ve středu oznámila, že od tohoto čtvrtka přestane vpouštět na palubu cestující, kteří si pořídili letenku skrze tento server. Aerolinkám vadí, že český agregátor přeprodává letenky bez jeho povolení. Brněnská firma kritiku odmítá.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Nízkonákladová letecká společnost Ryanair informovala o novém nařízení ve středu na svých webových stránkách. "Od 18. srpna nebude na palubu letadel Ryanair vpuštěn žádný z cestujících, kteří si své letenky zakoupili prostřednictvím Kiwi.com," oznámila firma.

Irské aerolinky dlouhodobě odrazují zákazníky před tím, aby si letenky kupovali přes portály typu Kiwi.com. Znovu před tím varovaly i v nynějším prohlášení, v němž zdůraznily, že lidé mohou v takovém případě za letenku a další služby zaplatit nakonec podstatně více peněz, než kdyby spoj pořídili přímo u dopravce.

Společnost Kiwi.com, kterou založili před devíti lety v Brně Oliver Dlouhý a Jozef Képesi, přeprodává letenky různých aerolinek. Díky virtuálnímu propojování umožňuje kombinaci přepravy stovky dopravců z celého světa. 

Irská společnost proti tomu dlouhodobě protestuje, nyní Ryanair dokonce cestujícím oznámil, že odbavení musí proběhnout přes jeho stránky, nikoliv aplikaci Kiwi.com. 

Jak uvedl portál Airways.cz, Ryanair se tím odvolává na nařízení EU 2015/1998, kterým se stanoví takzvané prováděcí opatření ke společným normám v oblasti letecké bezpečnosti. Podle dopravce z nařízení vyplývá, že cestující musí absolvovat povinně odbavovací proces přímo u letecké společnosti, aby byl informován o všech bezpečnostních opatřeních a regulacích požadovaných při letu. V nařízení EU se uvádí, že dopravce musí zajistit, aby cestující byli informováni o zakázaných předmětech ještě před letištním odbavením.

Český agregátor letenek postup společnosti ostře kritizuje. "Kiwi.com již roky splňuje veškeré požadavky k zajištění bezpečné cesty pro všechny své zákazníky," uvedla mluvčí brněnské firmy Nina Černá s tím, že Kiwi.com podle ní zákazníkům poskytuje totožnou palubní vstupenku, jakou by jim přidělil Ryanair. "Veškeré informace a údaje na ní jsou stejné, liší se maximálně použitými barvami pozadí," doplnila Černá. 

Prohlášení letecké společnosti označila za vyhrožování zákazníkům, což považuje za malichernou a amorální praktiku, jejíž snahou je omezovat a potlačovat svobodnou volbu kupujících. Kiwi.com také tvrdí, že Ryanair proti přeprodejci letenek zasáhl naopak z důvodu, že často prodává letenky levněji než aerolinky.

Jak připomněl portál Zdopravy.cz, spory mezi Kiwi.com a těmito aerolinkami se vlečou několik let. Irský nízkonákladový dopravce zároveň není jedinou leteckou společností, která vede s Kiwi.com soudní pře. Minulý týden zažalovaly brněnskou firmu americké aerolinky Southwest Airlines, které tvrdí, že jsou letenky přeprodávány bez jejího souhlasu.

Video: Lidi chtějí miliardy, vracet za zrušené lety musí aerolinky, ne my, říká Dlouhý z Kiwi.com

Máme stovky tisíc zrušených letů, hrozně nás to zasáhlo, děláme, co můžeme. Peníze zákazníkům pomáháme zprostředkovat, ale vracení je na aerolinkách. | Video: DVTV, Emma Smetana
 

Právě se děje

Další zprávy