Berlín - Na kompromisu ohledně ostře sledovaného omezení dieselů se po zhruba šesti hodinách jednání dohodly špičky německé vládní koalice v noci na úterý. Soubor opatření by měl zabránit hrozícím zákazům vjezdu dieselových vozů do německých center měst.
O opatřeních jednala kancléřka Angela Merkelová s předsedy koaličních stran Horstem Seehoferem a Andreou Nahlesovou. Samotné automobilky ve svých vyjádřeních dávají přednost výměně aut před úpravou motoru, která by pro ně mohla být nákladná.
Zástupci koaličních stran Křesťanskodemokratické unie (CDU), její sesterské bavorské Křesťanskosociální unie (CSU) a sociální demokracie (SPD) se dohodli na "konceptu pro čistý vzduch a zajištění individuální mobility v našich městech", stojí v prohlášení zveřejněném po konci jednání, které začalo v pondělí a protáhlo se až do noci na úterý.
Podle předsedkyně SPD Nahlesové našly strany shodu mimo jiné v tom, jak by měly vypadat hardwarové úpravy části starších dieselových vozidel, které by měly přispět ke zlepšení ovzduší v německých městech. Řešení je podle ní "komplexní".
Opatření pro snížení emisí oxidu dusíku v Německu:
- V Německu je momentálně asi 65 měst, kde je překračována hranice 40 mg oxidu dusíku na metr krychlový vzduchu, 14 z nich je obzvlášť zasažených (nad 50 mg na kubík, patří sem mimo jiné Mnichov, Stuttgart nebo Kolín nad Rýnem).
- Všechny obce, kde je přesahován limit, dovybaví vstřikovacím zařízením SCR (používajícím kapalinu AdBlue) obecní nákladní vozidla, tedy například popelářské či čisticí vozy. Stát opatření podpoří dotacemi ve výši 80 procent nákladů, žádosti se budou sbírat už od roku 2018. Dotknout by se to mělo 28 tisíc aut.
- Stejným systémem se dovybaví i vozidla řemeslníků či zásobování. Maximálně by mělo jít o 190 tisíc vozidel, podpora státu bude opět činit 80 procent.
- Na dotaci dosáhnou také majitelé užitkových vozidel od 2,8 do 7,5 tuny, kteří mají sídlo firmy v konkrétním zasaženém městě, nebo okolních okresech, a také majitelé komerčních vozidel, jejichž firmy jsou pro chod města důležité.
- Vláda bude s automobilkami jednat o tom, kdo zaplatí zbylý dvacetiprocentní podíl nákladů na úpravu.
- Žádná omezení by se neměla týkat soukromých aut emisní třídy Euro 4 a 5, která emitují méně než 270 mg oxidů dusíku na kilometr.
- Ostatní, jejichž vozidlo toto nesplňuje, a kteří bydlí ve znečištěných oblastech, jsou tam zaměstnaní, nebo jejichž firma má v daném znečištěném městě sídlo, stejně jako majitelé vozidel, pro které by nákup nového vozu znamenal zvláštní obtíž, mají dvě alternativní možnosti:
Výměna
Německé automobilky slíbily vládě, že na dotčená vozidla budou poskytovat protiúčet - čili bonus při nákupu jiného. Bonus by se vztahovat i na použitá auta, aby se zmenšila finanční náročnost pro majitele. Od zahraničních automobilek očekává německá vláda podobnou nabídku, jako od těch domácích.
- Program výměny starých aut za nové formou slev nebo odkupem starých aut na protiúčet se má týkat vozů, které splňují starší ekologickou normu Euro 4 a Euro 5. V současnosti musí auta splňovat standard Euro 6, který platí od roku 2014. Nová osobní auta splňující Euro 5 se nesmějí v EU prodávat od 1. ledna 2015. To znamená, že dohoda se týká naftových vozů prodaných nejpozději v roce 2014.
Technické dovybavení
Vztahuje se jen na vozidla Euro 5. Návrh německé vlády hovoří i v tomto případě o řešení formou SCR systému, tedy snížení škodlivosti emisí vstřikováním AdBlue. Vláda od výrobců očekává, že převezmou náklady za jeho instalaci. Podle ministra dopravy taková povinnost vyplývá z platné legislativy upravující smlouvu o dílo.
- Vláda nemůže automobilky k instalaci technických (hardwarových) doplňků nutit, zaroveň se předpokládá, že stát ani majitelé by na ně neměli nic doplácet. Výměna je dobrovolná i pro majitele aut, motivací by měla být snaha zabránit chystaným zákazům vjezdu do znečištěných měst.
Automobilky už reagují
Němečtí výrobci aut slíbili, že nabídka odkupu na protiúčet začne platit okamžitě, řekl na tiskové konferenci ministr dopravy Andreas Scheuer. V případě úpravy hardwaru je podle něj stále potřeba domluvit finanční podmínky, tedy kdo bude výměnu platit, a také technickou stránku věci.
Vláda totiž chce, aby veškeré náklady na úpravu motorů hradili výrobci, někteří to však odmítají. Scheuer dodal, že nyní byla dosažena politická dohoda a o podrobnostech zavedení této dohody se stále jedná.
Program výměny starých aut za nová formou slev nebo odkupem starých aut na protiúčet se má týkat vozů, které splňují starší ekologickou normu Euro 4 a Euro 5. V současnosti musí auta splňovat standard Euro 6. Okamžité zavedení pobídek by mělo zajistit, že řidiči se starými vozy je budou moci vyměnit za nové ještě před zavedením zákazů jízdy starých naftových vozů v některých městech. Vláda očekává, že stejnou nabídku učiní svým zákazníkům nejen německé, ale také zahraniční automobilky.
U vozů splňujících standard Euro 5 si budou moci majitelé nechat nainstalovat další technologii čištění výfukových plynů. Pokud majitelé dají přednost tomuto dodatečnému hardwarovému vybavení a bude takový systém k dispozici a vhodný vláda očekává, že náklady na sebe vezmou automobilky. Scheuer zdůraznil, že v zákoně je jasné ustanovení, že každý výrobce musí převzít zodpovědnost za konstrukční díly, v tomto případě za technologii výfukových plynů. Některé automobilky však úpravu odmítají, protože podle nich není z ekonomického hlediska praktická a ani technologie není dostatečně vyvinutá a dávají přednost výměně aut.
S tím, že se na financování změny hardwaru bude z 80 procent podílet, souhlasil ve čtvrtek koncern Volkswagen. Další německé automobilky o tom podle listu Frankfurter Allgemeiner Zeitung také uvažují. Kancléřka Angela Merkelová je jasně proti tomu, aby za úpravy museli doplácet majitelé aut. Ministr financí Olaf Scholz (SPD) je zase nechce hradit z peněz daňových poplatníků.
Chystané kroky se týkají pouze německých automobilek. Na rozhodnutí německé koalice reagoval však již i francouzský koncern Renault nabídkou až 10 tisíc eur (přibližně 258 tisíc korun) jako protiúčet za staré dieselové auto při nákupu nového vozu jejich značky.
Podle údajů německého úřadu pro dopravu KBA jezdí na německých silnicích v současnosti 46,5 milionu vozů. Z toho je 3,1 milionu naftových vozů splňujících standard Euro 4 a 5,7 milionu s Euro 5.
Němečtí politici se tématu starých dieselových aut věnují, protože hrozí zákazy jízdy těchto vozů v některých městech. Německé soudy umožnily zakázat městům jízdy starých aut v rámci boje s vysokými úrovněmi oxidu dusíku v ovzduší. Částečný zákaz již platí v Hamburku a od února vstoupí zákaz v platnost také ve Frankfurtu nad Mohanem.