Kromě Evropy platí zákaz i nad Čínou nebo Austrálií. Důvodem jsou dvě havárie letadel, během kterých na palubách tohoto nového modelu zemřely stovky cestujících. Stroje nechala na zemi více než dvacítka aerolinek.
Zatímco ještě včera bylo rozhodnutí nelétat se stroji Boeing 737 MAX 8 na jednotlivých aerolinkách a o případné kompenzaci za zrušený let by se daly vést právní jednání, nyní je podle slov konzultanta týmu leteckých a dopravních služeb společnosti Deloitte Jakuba Habarty situace jasná.
Od chvíle, kdy Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) zakázala létat zmíněným strojem nad Evropou, se už z pohledu leteckých dopravců jedná o takzvanou neočekávatelnou událost a jejich klienti tím ztrácí možnost získat odškodnění za zrušení svých letů.
S tím souhlasí i Věra Janičinová, obchodní ředitelka prodeje letenek Student Agency. "Zatím se omezení dotklo jednotek cestujících. Pokud zákazník už započal cestu, obvykle řeší změny již přímo s leteckým dopravcem," vysvětluje.
Podle ní se nedá říci, že by zákazníci, kterým byl let zrušen ještě před rozhodnutím EASA, měli automaticky na kompenzaci nárok. Radí tak klientům cestovních kanceláří, aby v případě nejasností kontaktovali se svými dotazy přímo prodejce letenek.
Za pravdu jí dává i server Vaše nároky, specializující se na vymáhání kompenzací, který on-line deníku Aktuálně.cz potvrdil, že je zrušení letů kvůli problémům s typem letadla opravdu neočekávatelná událost.
Nicméně zatímco na finanční kompenzaci klienti zrušeného letu nárok nemají, na ostatní práva dosáhnou. "Cestující se zrušeným letem z důvodu odstavení Boeingu 737-8 MAX má nárok na náhradní spojení nebo refundaci letenky, ubytování a občerstvení, pokud již započal cestu," dodává Janičinová.
Evropské společnosti s flotilami Boeingů 737 MAX 8
Mimo provoz je v současnosti 18 letounů nízkonákladového dopravce Norwegian Air Shuttle, i devět boeingů britské TUI. Český Smartwings podle nových informací na pokyn Evropské agentury pro bezpečnost letectví provoz těchto letadel také stopnul. Opatření se týká sedmi letadel tohoto typu. Smartwings má ve své flotile dalších čtyřicet letadel, která dočasným pozastavením nejsou dotčena.
Podle Habarty se plošného rušení letů u aerolinek provozujících zmíněný typ boeingu lidé bát nemusí. "Těch letadel u nikoho nelétá tolik, aby nebyla možnost je nahradit. Ať už v rámci rezerv, či pronájmů letadel včetně posádky, údržby i pojištění," řekl.
Lidem, kteří v nejbližší době plánují někam cestovat letadlem, doporučil sledovat informace na webových stránkách dopravců, či na odlety na letišti.
Největšími uživateli zmíněných letadel v Evropě jsou Norwegian Air Shuttle, tedy norská nízkonákladová společnost, na druhém místě je britsko-německá TUIfly. Třetím z největších uživatelů je český Smartwings.
Při zrušení či zpoždění letu, za které je odpovědný dopravce, má cestující v Evropské unii nárok na tři výše kompenzace. Ty se vztahují k délce letu a zpoždění. Další odškodnění se týká občerstvení a ubytování.
Jak žádat o kompenzace za zpožděný nebo zrušený let:
- Nárok na odškodnění vzniká cestujícímu v případě, že ke zpoždění, či zrušení došlo vinou dopravce. Neplatí tedy v případě, kdy k problémům došlo vinou špatného počasí, stávky, živelné pohromy nebo zásahu vyšší moci (například srážka s ptákem).
- Cestující mají nárok na odškodnění v případě, že let začíná a končí na letišti členského státu Evropské unie, je zprostředkován evropskou aerolinkou a let je zpožděn o tři a více hodin.
- Výše odškodnění se pak odvíjí od délky letu. Pokud je let delší jak 3500
kilometrů náleží cestujícím odškodnění ve výši šest set eur (15 200 korun), v případě letu mezi 1500 a 3500 kilometry dostanou 400 eur a u tras kratších než 1500 kilometrů jde o 250 eur. - Cestující mají nárok o vyplacení kompenzace žádat až tři roky zpětně.