Systém elektronických vinět začne fungovat od příštího roku, nahradí dosavadní papírové kupony.
Vybraná společnost bude zodpovědná za vybudování systému, který bude zahrnovat právě e-shop a aplikaci, a následně i za jeho provoz do konce roku 2024. Vedle toho zajistí také provoz call centra, které bude k dispozici zákazníkům při problémech s nákupem.
Server Hlídač státu však upozornil, že přestože je zakázka ve stamilionové hodnotě, nebyl na ni proveden tendr a ve smlouvě uveřejněné v Registru smluv mezi státem a firmou chybí řada informací. Zakázka je kvůli utajení vedena v režimu důvěrné. Výhrady se objevily i vůči vysoké ceně zakázky.
Toto je smlouva mezi SFDI a Asseco na "eshop" za 401.000.000 Kč.
— Hlídač Státu (@HlidacStatu) January 15, 2020
Zadání - chybí.
Nabídka - chybí.
Seznam subdodavatelů - chybí.
Struktura ceny a etapy plateb - začerněno. Je tam pouze suma.
Požadavek na utajení - stupeň DŮVĚRNÉ!#transparentnost #egovhttps://t.co/wxTOMw8Lxg
Podle ministerstva dopravy kritika ceny není namístě. "Za nejvýše 400 mil. Kč firma vytvoří celý IT systém. Tedy nejen e-shop, ale také uživatelský portál, mobilní aplikaci, call centrum, evidenci zaplacených poplatků, registr osvobozených automobilů, kompletní účetnictví, clearing, reporting a zabezpečení. Cena dále zahrnuje také rozvoj IT systému, konzultační služby a další činnosti v rámci součinnosti a podpory. Dále také na čtyři roky provoz a technickou podporu systému, a to včetně podpory řidičům po uvedení do provozu - tedy samotný provoz call centra a další navazující činnosti."
Utajení je podle ministerstva zase nutné na základě vyjádření Národního bezpečnostního úřadu a požadavků zpravodajských služeb. "Jedná se o postup pro zadání zakázky v rámci ochrany utajovaných informací. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) oslovil pět společností, které kromě odborné kvalifikace vytváření informačních systémů v oblasti IT a dalších běžných kvalifikačních kritérií, splňovaly i požadovanou úroveň prověrky ve stupni utajení Důvěrné," uvedl úřad.
Tři z těchto společností podle něj projevily o účast zájem a následně dvě z nich předložily nabídky. "Dodavatel byl vybrán na základě nižší nabídkové ceny, která byla dále ověřena nezávislým znaleckým posudkem jako cena obvyklá," vysvětluje ministerstvo.
Projekt Hlídač státu je však přesvědčen, že důvodem zadání zakázky bez soutěže je to, že zakázka bude obsahovat databázi vozidel tajných služeb, které nemusí mýto platit. "Že je mnohem bezpečnější za tato auta mýto platit a nerozlišovat je (státu se vrátí 97 procent platby), to asi nikoho nenapadlo. Podobně hloupé rozhodnutí jako u povinného pojištění."
Všechny IT zakázky projedná vláda
Premiér Andrej Babiš (ANO) na základě kritiky zakázky uvedl, že bude od všech ministrů požadovat, aby na jednání vlády předkládali veškeré zakázky na dodávky informačních technologií. Důvodem jsou podle něj "pochybnosti v mediálním prostoru" o hospodárnosti zakázky na dodávku systému pro prodej elektronických dálničních známek.
"V mediálním prostoru se objevily informace, které staví zakázku do podivného světla. Na základě této zkušenosti budu od pana ministra dopravy (Vladimíra Kremlíka) chtít, aby předložil informace o zakázce na vládu," řekl Babiš.
Zadavatelem zakázky je SFDI a podle Babiše ani Kremlík neznal podrobnosti. "Nelíbí se mi, jak to proběhlo, ale veřejnost a média to musí vědět. Na vládě řešíme prodej 12 metrů pozemků Správy železnic, ale zakázku za 400 milionů jsme tam neměli. Proto budu od všech ministrů chtít, aby zakázky předkládali," řekl Babiš.
Podle Kremlíka se vše uskutečnilo tak, jak mělo, a roční úspora proti současnému systému bude 120 milionů korun. "Při zadávání se postupovalo podle pokynů Bezpečnostní informační služby. Bezpečnostní prověrku mělo pět firem, které SFDI oslovil a nabídku podaly dvě. Vybraná byla ta levnější," řekl Kremlík. Zmínil také, že znalecký posudek konstatoval, že výsledná cena je nakonec nižší než předpokládaná.
Krátká doba na přípravu
Podle ředitele cloudových služeb společnosti Algotech Petra Loužeckého má internetový prodej a správa dálničních známek smysl, protože zvýší pohodlí uživatelů. Upozornil však na to, že rok na přípravu projektu není příliš dlouhá doba. "Dá se očekávat, že systém bude nárazově hodně vytížen, a nelze podcenit ani technologickou a bezpečnostní část projektu, která bude důležitá z pohledu zákaznické spokojenosti," řekl.
Zejména po spuštění systému a při vyřizování případných problémů tak podle něj bude důležitá úloha call centra. "Z tohoto pohledu dává smysl tendrování na čtyři roky," dodal Loužecký.
Stát rozdělil systém elektronických dálničních známek do několika částí. Vybudování a provoz internetového obchodu a aplikace je jednou z prvních částí, které znají provozovatele. Stát ho vybral bez veřejné soutěže.
V současnosti je těsně před uzavřením další zakázka na zajištění provozu prodejních míst elektronických vinět. Tu už SFDI uspořádal v rámci soutěže. SFDI v ní vybral zatím nespecifikovaného dodavatele, nyní běží lhůta pro neúspěšné zájemce pro podání námitek proti podmínkám soutěže. V případě, že nikdo námitky nepodá, uzavře fond s vítězem smlouvu. SFDI vybere vítěznou společnost podle nejvýhodnější ceny.
Elektronické známky zcela nahradí dosavadní papírové kupony. Stát si od nich slibuje snížení nákladů na provoz systému.
Elektronické známky budou navázány na registrační značku auta. Oproti současnosti budou roční známky platit celých 365 dní bez ohledu na kalendářní rok. Elektronické známky fungují i v okolních státech, mimo jiné na Slovensku nebo v Maďarsku. V Rakousku platí současně papírové i elektronické známky.
Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. V roce 2018 stát za dálniční známky vybral 5,16 miliardy korun, o rok dříve byly výnosy z prodeje vinět kolem pěti miliard korun. I přes elektronizaci systému dálničních poplatků by minimálně ještě pro rok 2021 měly zůstat ceny kuponů stejné jako nyní. Motoristé v současnosti zaplatí 1500 korun za roční, 440 korun za měsíční a 310 korun za desetidenní kupon.