Pomalu, chaoticky, bez strategie. Mapa ukazuje, jak nahodile se v Česku staví silnice

Jiří Kropáček Ondřej Neufus ŘSD, Jiří Kropáček, Ondřej Neufus
Aktualizováno 18. 11. 2019 10:41
NKÚ tvrdě zkritizoval stavbu silnic v Česku. Nestaví se ty prioritní, ale ty, které mají momentálně povolení. A příprava trvá průměrně 12 let. Přehledová mapa Aktuálně.cz přináší soupis všech úseků, kde se budou v roce 2020 budovat dálnice či silnice první třídy, ale i těch, které se podle plánu příští rok dokončí a otevřou veřejnosti. Mapy a popisy úseků jsou převzaty z letáků ŘSD.

načítám grafiku

Na výstavbu nových úseků silnic, dálnic a železnic uvolní Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) v příštím roce 52,7 miliardy korun. Počítá s tím návrh rozpočtu fondu, kterým se bude zabývat vláda a následně by jej měla schvalovat sněmovna. Dalších zhruba 34,6 miliardy korun by mělo jít do oprav a údržby stávajících komunikací. 

Plánovaná výše investic do nových staveb pro příští rok je obdobná jako letos. Peníze z fondu budou směřovány zejména na klíčové stavby, na nichž pracuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), což je například výstavba dálnice D3, která probíhá obchvatem Českých Budějovic, dále obchvat Frýdku-Místku na D48 či modernizace dálnice D1.

Podle Radka Mátla pověřeného řízením ŘSD je nyní v ČR rozestavěných 260 kilometrů dálnic a silnic první třídy. "Je do toho zahrnuta i modernizace dálnice D1 v délce 61 kilometrů. Dále jde o necelých 139 kilometrů nových dálničních úseků a 60 kilometrů nových silnic první třídy. Je to jedna z největších rozestavěností dálniční a silniční sítě v České republice v její historii," řekl Mátl.

Rozpočet SFDI na příští rok ve výši 87,3 miliardy korun by měl být částkou 70,2 miliardy korun pokryt penězi z národních zdrojů. Zbývající část budou tvořit evropské fondy. Letos mělo SFDI původně vyhrazeno okolo 86 miliard, v průběhu roku se pomocí rozpočtových opatření výdaje navýšily ke 100 miliardám korun. Loni stát poskytl ze SFDI na stavbu a údržbu silnic, železnic a další dopravní infrastruktury v Česku více než 80 miliard korun.

V roce 2020 se plánuje zahájení poslední části D1 u Přerova. Velké částky poputují opět na jihočeskou D3 a na moravskou D55.

Už před několika týdny státní fond SFDI připravil přehled všech největších dopravních staveb, které se mají stavět během následujících tří let. Dokument představuje návrh na financování nových silnic a železnic prostřednictvím státního rozpočtu a evropských fondů. Aktuálně.cz dokument představila v přehledu zde:

 

Právě se děje

před 30 minutami

FBI nevedla vůči Trumpovi politicky motivované vyšetřování, uvedl inspektor

Americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) nevedl proti volební kampani nynějšího republikánského prezidenta Donalda Trumpa politicky motivované vyšetřování, ačkoli se několika chyb dopustil. K tomuto závěru dospěl v pondělí ve zveřejněné zprávě generální inspektor ministerstva spravedlnosti USA Michael Horowitz. Inspektor prověřoval pochybnosti o počátcích vyšetřování ruského vlivu na americké prezidentské volby a také to, zda FBI v případu dodržoval zákony.

 

před 57 minutami

Aktivisté z Greenpeace promítli na budovu vlády vzkaz pro Babiše

Aktivisté ve vzkazu požadovali, aby Česko přijalo plán na uhlíkovou neutralitu v Evropské unii do roku 2050. Česko plán na razantní snížení emisí odmítá, premiér Andrej Babiš (ANO) před několika dny zopakoval, že ani na nadcházejícím jednání evropských státníků ho nepodpoří.

Z Dvořákova nábřeží promítali na budovu české vlády aktivisté heslo "Chraňte klima, aby tady mohly žít i naše děti! Greenpeace." Projekci prokládali obrazy plamenů. Heslo vycházející z předvolebního hesla hnutí ANO vybrala organizace záměrně.

"To je celý smysl té uhlíkové neutrality a všech klimatických opatření. Abychom planetu a životní podmínky v aspoň stávající podobě, ideálně i lepší zanechali i pro naše děti a budoucí generace," vysvětlil aktivista Jan Freidinger.

Další zprávy