Téměř šestikilometrový obchvat má být hotový v polovině roku 2027, kdy vyvede dopravu z centra třítisícového města v údolí Střely. Řidiči se tak vyhnou nepřehledným kopcovitým serpentinám, kde se stávají vážné nehody.
Provoz na silnici I/27 z Plzně na Kralovice, Žatec a Most několik let trvale houstne a přibývá těžkých nákladních vozidel, hlavně se surovinami, které se v regionu těží. Centrem Plas denně projede až 10 000 aut, z valné většiny jde o tranzit, město se jich po dostavbě obchvatu zbaví a řidičům se zkrátí cestovní doba.
ŘSD dokončilo zadávací dokumentaci, stavbu rozdělí na dvě části. "Vyjmuli jsme most, který budeme soutěžit v režimu design and build - zhotovitel si ho bude sám projektovat i stavět. Zbytek trasy (příjezdové komunikace z obou stran) se bude dělat klasicky, protože tam už není co designovat. Na mostě se ale dá optimalizovat spousta věcí - způsob realizace, provedení a další," řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Metoda design and build je podle Blabola v Plzeňském kraji využita poprvé.
Soutěž začne za několik dnů a výběr dodavatele potrvá zhruba rok. "Stavbu bychom tedy zahájili na konci příštího roku - drobnými pracemi a přístupovými komunikacemi, a v roce 2025 by se zřejmě ještě část roku projektovalo a pak by se zahájily vlastní stavební práce," dodal.
K mostu, který přijde téměř na miliardu korun, se musí nejprve vybudovat přístupové komunikace, což potrvá asi sedm měsíců. Teprve poté začnou stavbaři budovat opěry, které postaví až v roce 2025. Most budou stavět dvě až 2,5 sezony, řekl Blabol.
Podle Mátla mají teď v Plzeňském kraji jako prioritu právě obchvat Plas a Přeštic, rychlost staveb bude záviset na obdržených penězích v letech 2025 a 2026. "Příští rok vypadá dobře, ten je krytý, peníze jsme dostali i na obchvat Plas," uvedl.
Nad Střelou vznikne oblouková železobetonová konstrukce, která překlene hluboké údolí a nenaruší panorama s areálem stejnojmenného kláštera, k její podobě se vyjadřovali i památkáři. Kromě dvou silničních pruhů tam bude tři metry široký chodník s cyklostezkou, oddělený svodidly, a vyhlídkové místo s průhlednou podlahou. Most by se měl stát také turistickou atrakcí.