Praha - Zisk Českých drah za první pololetí meziročně vzrostl téměř o třetinu na 537 milionů korun. Pomohly hlavně vlivy nesouvisející s dopravou, jako je kurz koruny nebo pokles investic. Svůj podíl ale měla i rostoucí přeprava cestujících.
Firmě se podařilo po letech ztrát dostat podle mezinárodních účetních standardů do černých čísel i u osobní dopravy. "Rostly nám tržby od cestujících i příjmy od krajů a ministerstva dopravy," vysvětluje šéf drah Pavel Krtek.
Osobní doprava v pololetí vykázala zisk 29 milionů korun. Odráží se v něm vyšší počet přepravených cestujících a s tím související nárůst tržeb z jízdného, který meziročně za šest měsíců činil 241 milionů korun. Celkem se vlaky svezlo 87 milionů cestujících, o 1,3 milionu více než před rokem.
Lepších výsledků firma dosáhla navzdory růstu mezd, ty meziročně vzrostly v celé skupině o 4,7 procenta. O něco více platí dráhy i za naftu a elektřinu.
Naopak méně peněz jde do nákupu nových vozidel a obnova starých vlaků za nové tak zpomalila. Citelně drahám pomohl pokles zadlužení i nižší úroky na dluhopisech. Čisté zadlužení kleslo i díky 3,4 miliardám korun, které od státu dostaly za svá nádraží.
Pomohla i silnější koruna. Většina dluhů firmy je v eurech, ty mají proto rázem v korunách menší hodnotu. Loni v pololetí skupina dlužila téměř 40 miliard korun, nyní je to o čtyři miliardy méně.
Horší výsledky má nákladní doprava. Dceřiná společnost ČD Cargo navzdory růstu tržeb vydělala méně - pololetní zisk se snížil na 384 milionů korun. Nové zakázky jsou hlavně díky expanzi do zahraničí a přepravě zboží, jako jsou například auta. Na tom ale firma nedokáže vydělat tolik.
Konkurence tlačí marže dolů, navíc ČD Cargo může toto zboží samo přepravovat jen v části Evropy, v mnoha zemích si musí pronajímat kapacity jiných dopravců. Chybí ji k tomu hlavně vhodné lokomotivy. I proto pokračují investice do nových vozidel, aby se s vlaky dalo jezdit do více zemí, to by mělo přinést i vyšší zisky.
Podle analýzy společnosti Cyrrus hospodařili České dráhy v první půlce roku dobře. "Celkově vzato se dá pozitivní hospodaření považovat za důsledek dlouhodobější strategie národního dopravce - snižování nákladů a zvyšování kvality služeb," uvedla ve zprávě analytická společnost.
Vyzdvihla mimo jiné právě v úvodu textu zmíněný fakt, že se osobní doprava dostala po dlouhé době do zisku. Pokles ziskovosti nákladní dopravy pak jde na úkor investic, a tak lze očekávat lepší výsledky v následujících letech, dodala firma Cyrrus.