Revoluce u Českých drah startuje, jízdenku vrátíte snadněji. Přibude i wi-fi a výhody v první třídě

Petr Kučera Petr Kučera
Aktualizováno 15. 9. 2017 11:30
Státní železniční dopravce reaguje i na novou autobusovou konkurenci. Po letech příprav zjednoduší vracení nebo výměnu jízdenek. Rozšíří také bezplatnou wi-fi na řadě dalších spojů a přidá nabídku občerstvení. Chce zatraktivnit první třídu, v ceně nabídne i denní tisk. Současně ale dráhy omezí možnost vrátit nevyužitou jízdenku kvůli zpožděnému odjezdu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Petr Kučera

Praha - České dráhy nově umožňují bezplatnou výměnu i vrácení nevyužité jízdenky z e-shopu až do patnácti minut před odjezdem vlaku. Revoluční změna v dosavadním přístupu státního dopravce začíná platit 15. září, on-line deník Aktuálně.cz o ní informoval už na konci srpna.

Podnik se tak vyrovná standardu u soukromé vlakové i autobusové konkurence. Zjednodušení systému, který je komplikovaný a zdlouhavý, slíbily České dráhy už před rokem. Nyní musí reagovat i na sílící autobusovou konkurenci na některých trasách - vedle žlutého RegioJetu spustil v srpnu vnitrostátní dopravu také zelený FlixBus.

České dráhy znovu slibují také výraznější rozšíření bezplatné wi-fi ve vlacích. Přidají i občerstvení formou automatu či minibaru. Denní tisk zdarma nabídnou také v první třídě některých rychlíků vyšší kvality (Rx), dosud jej poskytují jen v pendolinu či expresech.

Na peníze se čeká týdny

Nevyužitou jízdenku zakoupenou přes internet Českých drah bylo až dosud možné vyměnit (bez výraznější ztráty peněz) nejpozději den před odjezdem - pokud si ji lidé rovnou vyměnili za novou jízdenku na stejnou trasu, nestrhl jim dopravce žádnou částku. Stejně tak ji šlo bezplatně vrátit, pokud si lidé zvolili připsání peněz na slevovou In-kartu nebo konto ČD Kredit - což v praxi znamenalo, že si za ně v budoucnu musí koupit jinou jízdenku.

U konkurenčního dopravce RegioJet šlo jízdenku bezplatně vrátit až 30 minut před odjezdem, nově nejpozději 15 minut před odjezdem. Leo Express má podobně jednoduché podmínky, bez poplatku ale vrátí celou cenu jen do kreditového systému - tedy na další jízdenku. Nový autobusový dopravce FlixBus umožňuje zrušení či změnu do 15 minut před odjezdem, vždy ale strhne 25 korun.

Získat peníze za vrácenou jízdenku v e-shopu Českých drah bylo navíc pomalé. Každou žádost totiž osobně posuzoval zaměstnanec drah, teoreticky měl na vyřízení až tři měsíce - v praxi šlo v poslední době obvykle o dva až tří týdny.

Od letošního 15. září jde jízdenku vrátit bez srážky, bez formalit a dalších podmínek. Nová možnost tedy překvapivě není povinně vázaná ani na účet ČD Kredit nebo In-kartu. Využít ji tak mohou i neregistrovaní návštěvníci e-shopu.

"Peníze budeme vracet přímo na účet, z něhož byl nákup jízdenek hrazen - tedy i na platební kartu. Nepůjde o nějaký kredit, který je možné později čerpat, jako to dělají jiní dopravci," upřesnil mluvčí ČD Petr Štáhlavský na dotaz on-line deníku Aktuálně.cz. Peníze přijdou na účet mnohem rychleji než dosud.

"Možnost vrácení jízdenky 15 minut před odjezdem plánovaného vlaku se bude týkat prakticky všech vnitrostátních dokladů, tedy i dokladů pro vlaky bez možnosti rezervace," dodává.

Současně však dochází ke zpřísnění podmínek. Tím by se mělo zabránit zneužití. Pokud by totiž průvodčí nestihl označit jízdenku, mohl by ji cestující ve zbytku dne vrátit a tvrdit, že nakonec nikam nejel.

Jízdenky z e-shopu nově začínají platit až od času odjezdu vybraného spoje. Když bude cestující chtít využít dřívější spoj, než si původně vybral, musí vrátit jízdenku (nejpozději 15 minut před začátkem její platnosti) a koupit si novou. Možnost využít pozdější spoj v daný den zůstane, už ji pak ale nepůjde vrátit.

Právě možnost použít - až na výjimky - kterýkoliv vlak v daný den na určené trase patří mezi výhody státního dopravce oproti konkurenci, u níž je jízdenka vázaná na konkrétní spoj. Když tedy cestující Českých drah nestihne konkrétní spoj, jízdenka mu nepropadne.

Jiná pravidla pro vrácení u pokladny

Zmíněná změna platí jen při nákupu z e-shopu (konkrétně přes vyhledávač spojení).

Jízdenku pořízenou u pokladny na nádraží lze bezplatně vrátit nejpozději v den předcházející její platnosti. Ve stanici, kde byla zakoupena, ji lze vrátit také do 15 minut od zakoupení.

V ostatních případech si České dráhy vždy strhnout storno poplatek ve výši 100 korun (u skupinových jízdenek pro více cestujících činí srážka 100 korun za každých maximálně šest cestujících).

Zpoždění do půl hodiny se přestane počítat

Další změna cestující naopak nepotěší. Dosud mohli vrátit nevyužitou jízdenku ČD bezplatně vrátit i přímo v den jízdy, pokud byl odjezd vlaku jakkoliv opožděn. Na délce nezáleželo - teoreticky tedy mohli dostat peníze zpět za nevyužitou jízdenku i při pětiminutovém zpoždění.

Od 15. září ale České dráhy tuto možnost omezují. Rozmyslet si odjezd a získat všechny peníze zpět půjde jen u vlaku, který má alespoň 30 minut zpoždění.  U kratšího jen tehdy, když "lze předpokládat příjezd do cílové stanice (uvedené na jízdence) o 60 a více minut později" - typicky když ujede navazující spoj.

Wi-fi se rozšíří do dalších vlaků

České dráhy po roce znovu slibují i rozšíření bezplatného wi-fi připojení k internetu "do dalších spojů na různých linkách po celé republice". Už nyní přitom mělo podle původních plánů fungovat například v rychlících mezi Prahou a Plzní - s výjimkou pendolina a mezinárodních expresů do Německa ale zatím není dostupné.

"Bohužel došlo ke zdržení z důvodů na straně potenciálních dodavatelů, kteří v soutěži nepředložili nabídky splňující naše požadavky," vysvětluje Štáhlavský. Ještě letos se má připojení rozšířit například do kombinovaných vozů první a druhé třídy na lince Praha-Plzeň-Klatovy, výhledově má být k dispozici prakticky ve všech dálkových vlacích.

Špatné připojení k internetu je ve vlacích obecně větší problém než u autobusů. Operátoři totiž dlouhodobě nemají zájem o pokrytí alespoň hlavních železničních koridorů. Do některých typů vagonů se signál zvenku dostane hůře i kvůli jejich izolaci.

Více minibarů i automatů

Rozšíří se také počet vlaků s možností občerstvení. "Od září nabídneme ČD Minibar také v přibližně dvacítce vlaků mezi Prahou a Hradcem Králové a na dvou párech vlaků mezi Prahou a Luhačovicemi," říká Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. Stevardi s vozíkem nabízejí kávu nebo čaj za cenu od 10 korun, další nealkoholické nápoje od 12 korun a pivo od 23 korun. V nabídce jsou i drobné pochutiny, především rozpékané pečivo.

Druhou variantou jsou občerstvovací automaty. "Po jejich úspěšném odzkoušení na lince Brno-Břeclav-Přerov-Olomouc jsme stejné automaty nainstalovali i do zbývajících vlaků InterPanter. Během září tak postupně nabídneme službu ČD Snack také na lince Praha - Česká Třebová - Brno. Provozovatelem automatů je partnerská společnost Delicomat.

Noviny zdarma v první třídě

Ve druhé polovině září rozšíří České dráhy i bezplatnou nabídku denního tisku pro cestující v první třídě. Dosud je nabízejí v pendolinu (i ve druhé třídě) nebo v expresech, nyní je rozšíří do některých rychlíků vyšší kvality označovaných Rx. Půjde například o první třídu z Prahy přes Plzeň do Klatov či Chebu nebo z Prahy přes Pardubice a Olomouc do Luhačovic.

Od prosince roku 2015 snížily České dráhy cenu první třídy. Zájemci si nově připlatí jen třetinu navíc k základnímu jízdnému, zatímco dříve to byla polovina. V praxi je ale celkový rozdíl až dvojnásobný. Příplatek se totiž nepočítá z paušální ceny akčních jízdenek (které jsou u ČD mezi většími městy nyní standardem), ale z nezlevněného tarifu podle počtu kilometrů.

Dráhy se snaží přilákat cestující do první třídy mimo jiné i proto, že na některých spojích paradoxně nabízejí nejhorší vagony místo očekávané vyšší kvality. V posledních letech totiž podnik investoval hlavně do modernizace druhé třídy.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy