České dráhy loni přepravily nejvíce lidí za 10 let. Osobní přeprava je ale v minusu

ČTK ČTK
Aktualizováno 29. 4. 2019 13:23
České dráhy v loňském roce hospodařily se ziskem téměř 1,2 miliardy korun, o více než 200 milionů korun vyšším než v roce 2017. K zisku skupiny přispěla především nákladní doprava, která vykázala zisk 663 milionů korun. Osobní přeprava naopak skončila ve ztrátě 230 milionů korun. Dnes o tom informovalo vedení skupiny. Státní dopravce loni přepravil 179 milionů cestujících, nejvíce za deset let. Zisk za loňský rok vykázali i konkurenční dopravci RegioJet a Leo Express.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Petr Kučera

I přes zvýšení počtu cestujících se tak nepodařilo podniku dostat osobní dopravu do kladných čísel. Mezi hlavní důvody podle podniku patří nedostatečné financování regionální dopravy v některých krajích, rostoucí výdaje za elektřinu a také zvýšené náklady na náhradní autobusy kvůli častým výlukám.

"Ceny za autobusy strmě rostou, a i když nám větší část správa železnic kompenzuje, loni nám 144 milionů korun spadlo jako náklad do hospodaření osobní dopravy," uvedl člen představenstva společnosti Radek Dvořák. Zvyšování nákladů na elektřinu navíc bude podle společnosti pokračovat, letos by se měly zvýšit zhruba o 540 milionů korun. Výnosy v osobní dopravě se loni zvýšily o 1,4 miliardy na 23,5 miliardy korun.

Stejně jako v předešlých letech naopak vykázala největší zisk nákladní doprava reprezentovaná dceřinou společností ČD Cargo. Ta loni přepravila 68,4 milionu tun zboží, meziročně o 2,3 milionu tun více.

Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří rovněž i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává přes 23 000 lidí.

Mírný růst u konkurence

Tržby konkurenta Českých drah - železničního dopravce RegioJet - loni rostly o téměř půl miliardy na 1,59 miliardy korun. Zisk před zdaněním činil 102 milionů korun, napsal v tiskové zprávě mluvčí Aleš Ondrůj. Poprvé v zisku byl dopravce v roce 2015, na železnici působí od roku 2011. Předloni byl ve ztrátě.

Nyní působí kromě Česka také na Slovensku a v Rakousku. Letos od prosince začne poprvé jezdit na dotovaných spojích v Česku objednávaných státem a Ústeckým krajem.

Tržby a počet cestujících, který loni činil 9,7 milionu, rostou Regiojetu každoročně. Důvodem je otvírání nových linek a přidávání nových spojů a celkově rostoucí obliba železniční dopravy v Česku. "Železniční doprava je vysoce perspektivním oborem našeho podnikání. Naše nedotované vlaky jsou ziskové na všech linkách a v pozitivním trendu dalšího růstu a příznivých ekonomických výsledků pokračujeme také v prvním čtvrtletí letošního roku," uvedl majitel společnosti Radim Jančura.

V kladných číslech by za loňský rok měl zůstat také Leo Express. Podle předběžných výsledků bude dopravce vykazovat zisk v jednotkách milionů korun a nárůst tržeb o 45 procent v České republice a o 130 procent za celou skupinu.

 

Právě se děje

Další zprávy