Dráhy reagují na sérii nehod, spustily první trenažery pro strojvedoucí v Česku

on on
4. 4. 2019 15:49
České dráhy za třicet milionů korun pořídily dvojici trenažerů pro výcvik nových i stávajících strojvůdců. Budou se na nich cvičit na výjimečné situace. K dispozici budou v České Třebové a v pražských Vršovicích.
ČD zavedla trenažery strojvedoucích. Mají zabránit dalším nehodám | Video: České dráhy

Noví strojvedoucí se na nich budou školit v rámci výcviku a minimálně jednou ročně do nich usednou i ti stávající.

"Simulátory nám pomohou lépe připravit uchazeče o práci strojvedoucího na výkon jeho povolání a u stávajících strojvedoucích zlepšit jejich návyky při práci. Podstatná bude také příprava na provozní situace, se kterými se začínající strojvedoucí při jízdním zácviku na lokomotivách vůbec nemusí setkat a i zkušení strojvedoucí se s nimi setkávají jen výjimečně," vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.

Foto: České dráhy

Podle něj může jít například o jízdu vlaku na přivolávací návěst, v mezistaničním oddílu či obsazenou kolej. Dodává ještě, že oba simulátory mají být v budoucnu doplněny o další prvky, které se objeví i v opravdových lokomotivách. Například evropský vlakový zabezpečovač ETCS, který hodlá dopravce nainstalovat na koridorové tratě.

Trenažery mají věrně kopírovat prostředí kabiny strojvedoucího se všemi ovládacími prvky. Výchozím modelem pro kabiny simulátorů jsou sice řídící jednotky z vlaků typu Panter, jinak ale kabina nemá představovat žádný konkrétní typ lokomotivy. I když je Panter elektrická jednotka, lze na trenažeru simulovat i jízdu s dieselovou lokomotivou.

Strojvedoucí uvidí na monitorech i venkovní prostředí, tedy kolejiště včetně návěstidel, ale i zastávky a přejezdy. Instruktor poté se strojvedoucím celou jízdu podrobně rozebere a vyhodnotí.

Příprava nového strojvedoucího u Českých drah trvá osm až deset měsíců. Zájemci o práci nejdříve stráví několik týdnů v některém z oblastních center provozu ČD, kde se jako "strojvedoucí v přípravě" seznamují s jednotlivými pracovišti.

"Další měsíc pak stráví v dopravním vzdělávacím středisku v České Třebové, kde se připravují ke zkoušce k získání licence strojvedoucího u Drážního úřadu a k interní zkoušce, která umožní zařazení uchazeče do jízdního výcviku. V této fázi absolvují budoucí strojvedoucí také první výcvik na simulátoru. Současně s jeho instalací jsme provedli rekonstrukci školicího střediska v České Třebové," říká Blanka Havelková, předsedkyně představenstva Dopravního vzdělávacího institutu, který zajišťuje vzdělávání zaměstnanců Českých drah.

Po zvládnutí obou zkoušek nastupují do jízdního výcviku, který trvá nejméně 12 týdnů. České dráhy v tomto případě uplatňují obvykle délku výcviku 15 - 24 týdnů. V průběhu celé přípravy absolvují uchazeči další měsíční kurz, v rámci kterého se připravují na řízení konkrétních typů vozidel a řešení konkrétních provozních situací.

V tomto období strojvedoucí opět nejméně dvakrát absolvuje výcvik na simulátoru. Po splnění všech výše uvedených požadavků následuje další zkouška a poté již nasazení do provozu. Délky kurzů a jejich obsah jsou stanoveny zákonem.

Pozici strojvedoucího u národního dopravce v současné době vykonává okolo 3 500 lidí včetně 22 žen. Zhruba 200 je pak na pozici strojvedoucích v přípravě. Drahám chybí až 150 strojvůdců, ročně absolvují výcvik zhruba dvě stovky zájemců o tuto práci, což pokrývá fluktuaci. 

Trenažéry mají předejít nehodám

Incidentů na železnici neubývá, v březnu jich inspekce řešila 119, nejvíce za letošní rok. Letos už se stalo 338 incidentů, meziročně o 28 procent více. Výrazně v březnu stoupl i počet zraněných. Dráhy nedávno zavedly mimořádné kontroly strojvůdců. Podle podniku však nezjistily žádné systémové problémy, ve většině případů šlo o individuální selhání. Podnik ale kvůli nešťastným událostem na železnici rozšiřuje praktickou výuku svých strojvůdců.

K největším železničním nehodám uplynulých měsíců patří srážka dvou vlaků v Brně na hlavním nádraží, při které se zranilo 22 lidí. Na začátku března se vlaky srazily také u Ronova nad Doubravou na Chrudimsku, kde se zranilo šest lidí. Bez zranění se obešel incident na Vysočině, kde vlak ujel asi šest kilometrů bez strojvedoucího. Drážní inspekce tyto případy zatím vyšetřuje, výsledky by měly být za několik měsíců.

Federace strojvůdců ČR tvrdí, že systém výuky strojvůdců není dostatečný. Podle ní jsou příčiny současných železničních incidentů systémové, protože strojvůdci se musejí vyrovnávat s řadou nepříznivých faktorů, které následně vedou k chybám.

 

Právě se děje

Další zprávy