Praha - Čeští výrobci, kteří jsou většinově orientováni na vývoz do západní Evropy, především pak do Německa, mají podle sítě poradenských společnosti KPMG v době doznívání recese velmi dobrou výchozí pozici.
Ač tomu je možná těžké uvěřit, ve srovnání s konkurencí ze zemí střední a východní Evropy, se čeští výrobci pyšní velmi vysokou produktivitou práce (měřenou přepočtem tržby na jednoho zaměstnance) a takřka stoprocentním plněním objednávek.
Na druhou stranu tržby v české výrobě v posledních dvou letech výrazně klesaly a ve srovnání s tržbami ve službách nebo výrobou v ostatních zemích, jde o markantní propad. To je ale do jisté míry ovlivněno tím, že jsou české firmy ve většině případů již delší dobu zavedené a není pro ně příznačný prudký rozvoj, tak jak to můžeme pozorovat u nových podniků.
Právě rychle se rozvíjející podniky nejčastěji pozorujeme ve stále se transformujících zemích, kde ještě nemůžeme mluvit o rozvinutém a stabilizovaném trhu. Jde na příklad o Rumunsko či Rusko.
Naopak podobně rozvinutý a stabilizovaný trh jako v České republice nalezneme v Polsku, i když každá země má svá tržní specifika.
Poradenská síť KMPG posuzovala schopnost přežití českých firem v několika oblastech. Co se týče produktivity práce mají české podniky z předkrizového období jistý náskok, ale nikde není psáno, že o něj nepřijdou.
Češi jsou spolehliví, to mají zákazníci rádi
Zároveň je podle expertů důležité, aby se české firmy soustředily na hledání stále nových a nových cest, jak předčit konkurenci. Jinak jim hrozí, že ztratí na trhu svou pozici.
Z průzkumu KPMG vyplývá, že u zkoumaných výrobních společností je patrná orientace na zákazníka - téměř polovina dotázaných označila za své hlavní priority zvyšování tržního podílu, udržení stávajících zákazníků a získávání zákazníků nových.
Výrobci se podle očekávání orientují zejména na snižování nákladů, a to v regionálním průměru v téměř 50 procentech, v České republice pak zhruba v 70 procentech případů.
Překvapivé je, že například zefektivňování procesů, zkracování doby dodání na trh či zkvalitňování zákaznických služeb ve firmách v současné době příliš často neprobíhají. Právě v orientaci na zákazníka ale vidí Škoda prostředek, kterým je možné zvýšit podíl firmy na trhu.
Mimořádně silné jsou české firmy také co se týká včasného a bezchybného plnění objednávek. Jeho úroveň se u českých výrobců pohybuje mezi 95 a 98 procenty. Ti nejlepší dosahují dokonce 100 procent plnění objednávek.