Vláda odmítla šrotovné, pomohlo by víc než nulová DPH

Petr Holub
16. 3. 2009 15:15
Německá podpora prodeje zastavila krizi na celém trhu s automobily, český model se o to pokusí jen u vozů střední a vyšší kategorie.
Oběti šrotovného? Ilustrační snímek
Oběti šrotovného? Ilustrační snímek | Foto: Ondřej Besperát

Analýza - Titulky "Schrott sei Dank" nebo "Ano, funguje to" otevírají v německém tisku poslední bilanci vládní podpory nákupu nových aut. Během necelých dvou měsíců už o státní příspěvek 2500 eur požádalo 400 tisíc Němců, kteří nechali sešrotovat své starší vozy.

Dotace ve výši 1,5 miliardy eur pomohla rozjet výrobu většině automobilek v Německu i okolních zemích včetně Česka, ze dvou třetin se však už vyčerpala.

Česko s podporou teprve začíná. Senát a prezident mohou ještě během března schválit zrušení devatenáctiprocentní DPH pro vozidla podnikatelů. V tomto případě se zatím neví, jak vládní pomoc trh s automobily oživí. Podle předpokladu sníží daňová sleva příjmy rozpočtu o 2,4 miliardy korun.

Mirek Topolánek. Ilustrační snímek.
Mirek Topolánek. Ilustrační snímek. | Foto: Reuters
Čtěte také:
Vláda uspěla. Podnikatelé mohou nakupovat auta bez DPH

To odpovídá nákupu například 35 tisíc aut v ceně 350 tisíc korun. Sleva u jednoho v tomto případě dosáhne 67 tisíc korun, tedy 2500 eur.

Nejvíc vydělal VW

Němci se zachovali jako vlastenci a polovinu všech koupených aut vyrobily domácí koncerny. Vítězem "šrotovacího" boje se stal jednoznačně Volkswagen.

Podle výzkumu Svazu obchodníků s automobily získal koncern 35 procent z prodeje vozů. Pět procent šrotovného Němci utratili za Mercedesy a také za BMW. Druhé a třetí místo však získali Francouzi. Koncern PSA, který vyrábí také v Kolíně, využil 8 procent šrotovného, o procento horší byl Renault, pod který patří rumunská Dacia. Pět procent příspěvků se ještě využilo za nákup Fiatů, zbylá třetina pomohla odbytu dalších vozů, například Toyot a Opelů.

Opel na prodej
Opel na prodej | Foto: Reuters
Čtěte také:
Pokles prodeje aut v Evropě zachránilo německé šrotovné

Potvrdil se předpoklad, že se kupovaly především laciné vozy. Například během února se odbyt vozů proti loňsku zvýšil celkem o 75 tisíc, zájem o drahé domácí značky Audi, BMW a Porsche však zároveň poklesl o 5 500.

Ekonomové odhadují, že se prodej aut v Německu za celý rok zvýší z očekávaných 2,8 milionů na víc než tři miliony, upozorňují však, že ve druhém pololetí tržby výrobců a prodejců opět klesnou.

"Bylo by ideální, kdyby se kladně vyřídily všechny žádosti o šrotovací prémie, které přijdou do konce roku," doporučuje šéf svazu prodejců Robert Rademacher v deníku FAZ.

Cedule ukazuje k ředitelství společnosti Opel v německém Ruesselsheimu.
Cedule ukazuje k ředitelství společnosti Opel v německém Ruesselsheimu. | Foto: Reuters
Čtěte reportáž:
Němci šrotují a v halách po trabantech se znovu pracuje

V Česku favoritem Škoda

Čeští prodejci očekávají, že na českém trhu se naopak budou prodávat dražší auta. "Odpisy DPH se vůbec nebudou týkat laciných aut z Kolína, Škoda bude víc prodávat Octavie, Superby a Roomstery," předpokládá prezident Svatu prodejců a opravářů motorových vozidel Josef Lhoták.

Foto: X-Trade Brokers
Čtěte také:
Jaká krize? Prodeje luxusních aut v Česku neklesají

Ze zvýšeného prodeje podnikatelům nebudou podle něho obchody příliš profitovat kvůli maržím, které poklesly k jednomu procentu, očekává však, že se podobně jako v Německu na trhu s auty zlepší nálada.

Čeští podnikatelé obvykle kupují cca 60 tisíc osobních aut ročně. Za první dva měsíce jich letos nakoupili jen šest tisíc, tedy o třetinu méně, než bývá zvykem. Vláda tedy v záchranném plánu počítá s tím, že podnikatelé letos přes možnosti odpisu DPH koupí zhruba stejně aut jako loni.

Na rozdíl od Německa se plán nedotkne běžných domácností, které ročně koupí přes 100 tisíc osobních vozů. Dosud neexistuje odhad, o kolik může v časech krize jejich poptávka klesnout.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz
Čtěte také:
Krize v Česku udeřila nejtvrději na Liberecko

Prodejci berou oboje

"Šrotovné by pomohlo i v Česku a mohlo by se s odpisy DPH doplňovat," míní prezident Lhoták. Upozorňuje, že jde o přechodnou záležitost a přirovnává šrotovné k silnému léku, který okamžitě stav pacienta zlepší.

Zrušení DPH podpořené možností nákupní cenu rychleji odepsat je podle něho slabší nástroj, je však trvalým systémovým řešením.

Foto: Ondřej Besperát
Čtěte také:
Blogeři o opatřeních vlády: Šrotovné, či odečtení DPH?

Mladoboleslavská Škoda díky šrotovnému v Německu úspěšně prodávala Fabie a Roomstery, zrušení DPH může pomoci u dražších vozů.

"Obě opatření lze těžko srovnávat," míní ředitel boleslavského marketingu Radek Špicar, který sdílí názor prodejců: "Šrotační prémie je významná tím, že je zaměřená na fyzické osoby a přináší okamžitý efekt, což je v období krize dvojnásob důležité. Odpočet DPH je důležitý svým zaměřením na podnikatelskou sféru a na rozdíl od šrotační prémie je to opatřeni dlouhodobé."

Šrotovné míří do sněmovny

O šrotovném bude v Česku hlasovat parlament.

Navrhují ho sociální demokraté a na státní příspěvek 25 tisíc korun by podle nich měl nárok každý, kdo odevzdá na vrakoviště nejméně deset let starý vůz, který mu patřil nejméně dva roky.

Čtěte také:
Kdo řeší krizi lépe? Prošli jsme balíčky vlády a ČSSD

Stát by podporu vyplácel dva roky a návrh ČSSD předpokládá, že ročně o pomoc požádá 200 tisíc občanů. Jen letos by tedy vláda platila pět miliard.

Kabinet tento návrhl v pondělí odmítl. Premiér Mirek Topolánek jej označil za propagandu socialistů.

 

Právě se děje

Další zprávy