Ostrava - Mezi východem a západem České republiky se rozpoutal skrytý zápas o tramvaje. Situace je zatím nepřehledná, hráčů je ve hře mnoho, jedno je však jisté: Jde o zakázky za stovky milionů korun.
Hlavními hráči jsou společnosti Inekon spolu s Dopravním podnikem Ostrava na jedné straně a plzeňskou Škodou Holding na straně druhé.
Nejde přitom jen o čistý konkurenční boj. Do hry o výrobu a servis tramvají vstoupili postupně politici ostravského magistrátu včetně primátora Petra Kajnara z ČSSD.
Čtěte více: Do Prahy míří tramvaje za miliardy |
Firma Inekon vyrábí v Ostravě tramvaje, upravuje starší vozy a dodává kompletní servis dopravnímu podniku. Ten Inekonu poskytuje svůj areál, kde zaměstnanci dopravního podniku tramvaje montují a vyrábějí některé díly.
Dopravní podnik Ostrava je tak jediný v republice, který pouze nezajišťuje přepravu cestujících, ale podílí se také na výrobě svých vlastních tramvají. Koalice sociálních demokratů a ODS na ostravském magistrátu to však hodlá změnit.
"Výrobu tramvají chceme oddělit od veřejné dotované dopravy. Najmeme externí renomovanou firmu, která zhodnotí všechny možnosti, co dále s dopravním podnikem," sdělil ostravský primátor, sociální demokrat Petr Kajnar.
Vlastní jsou levnější?
Opozice a odbory oponují tím, že současná praxe je pro rozpočet města výhodná a ušetří magistrátu desítky milionů korun.
Potvrdil to bývalý vysoce postavený manažer Dopravního podniku Ostrava, který se však obává postihu z vyzrazení obchodního tajemství a požádal proto o zatajení svého jména.
"Dopravní podnik si pro vlastní potřebu vyrobil tramvaje za cenu v úhrnu o 230 milionů korun nižší, než jaká je na trhu," uvedl bývalý manažer. "S pomocí know-how společnosti Inekon totiž postaví tramvaj o 30 až 40 procent levněji, něž kdyby nakupoval od třetí osoby."
Inekon a tramvaje
- Do roku 2001 byla společnost Inekon Group obchodním partnerem Škody Holding
- Pro plzeňskou škodovku hledal Inekon nové zákazníky a sjednával obchody
- Po však firma vstoupila do spolupráce s Dopravním podnikem Ostrava a začala tramvaje vyrábět sama
Výroky Josefa Dvořáka, generálního ředitele Inekon Trams:
- "Disponujeme know-how i technickou dokumentaci k výrobě tramvají. Tu poskytujeme Dopravnímu podniku Ostrava."
- "Ten vyrábí bočnice, střechy a další části tramvají, které kompletuje."
- "Oživení a zkoušky tramvají provádíme vlastními silami."
Člen odborů dopravního podniku Petr Protivínský argumentuje stejně. "Přišli bychom o snadný a cenově výhodný přístup k tramvajím, jejich údržbě a rekonstrukci," řekl Protivínský. Opozice i odbory se proto snaží přinést důkazy o tom, že současné vedení ostravského magistrátu jedná pod tlakem plzeňské Škodovky, která je největším výrobcem tramvají v Česku a ostravské tramvaje jsou její jedinou domácí konkurencí.
Člen ostravského zastupitelstva z opoziční KDU-ČSL Zbyněk Pražák pro Aktuálně.cz uvedl: "Škoda se snaží zlikvidovat svou konkurenci. Tou je nepochybně kvalitní kooperace mezi společností Inekon a Dopravním podnikem."
Odbory hrozí stávkou
Od konce ledna drží zaměstnanci dopravního podniku stávkovou pohotovost. Jedním z důvodů hrozby stávkou je právě nejasná situace kolem další výroby tramvají v Ostravě.
"Dílny v Ostravě Martinově vznikly v minulosti jako celostátní základna opravy tramvají pro celé Československo," doplnil lidovce Pražáka bývalý komunistický zastupitel Jaromíra Horák. "Proto je jejich kapacita s ohledem na konkurenční boj v dnešní České republice tak významná."
Škodovka zájem o areál v Ostravě nepopírá. Nedávno koupila šumperskou společnost PARS Nova zabývající se výrobou a modernizací železničních vozidel a Ostrava by byla její další akvizicí.
"Stanoví-li město přesné podmínky pro případný vstup soukromého kapitálu, naše společnost se po seznámení s nimi může vyjádřit," informovala tisková mluvčí Škoda Holding Radka Pistoriusová.
Současně však odmítla, že by Ostrava výrobě tramvají v Plzni výrazněji konkurovala. "S ohledem na počet vyrobených tramvají nepovažujeme Dopravní podnik Ostrava za zásadní konkurenci," prohlásila mluvčí Pistoriusová. "Dokončujeme tři výrobní haly s nejmodernějšími technologiemi na výrobu tramvají. Od června 2008 poběží výroba."
Soupeří se také o cizinu
Ostrava a Plzeň si ovšem na trhu s tramvajemi skutečně konkurují, protože významnou část jejich zakázek tvoří objednávky ze zahraničí.
Ostravské tramvaje vozí cestující ve Spojených státech v Portlandu, Seattlu a brzy zřejmě přibude i Washington. Současně začala montáž v Sofii v Bulharsku.
Škoda Transportation už dodala tramvaje do italské Cagliari, polské Wroclavi, amerického města Tacoma a větší část tramvají do Portlandu. Do USA navíc společnost prodala know-how. "Ve firmě Oregon Iron Works se budou vyrábět tramvaje podle škodovácké koncepce," sdělila mluvčí firmy Pistoriusová.
"Spolupráce dopravního podniku a Inekonu je konkurencí nejen pro Škodu Plzeň, ale i pro někdejší ČKD Praha, jehož výrobní kapacity nyní využívá německý Siemens. Smluvní spolupráce s Inekonem, zejména v zahraničním obchodě, představuje nejvyšší ohrožení zájmů jmenovaných firem," uvedl bývalý ostravský zastupitel Horák.