Podívejte se: Do Prahy putují tramvaje za miliardy

Helena Křížová, spolupracovnice Aktuálně.cz
6. 11. 2007 17:07
Po designu Porsche přijde úplně nový - český
Příprava na montáž sedaček do nové tramvaje.
Příprava na montáž sedaček do nové tramvaje. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Plzeň - Společnost Škoda Transportation z Plzně dodá dopravnímu podniku v Praze celkem dvě stě padesát tramvají nové řady 15T s úplně novým českým designem.

"Hodnota kontraktu je asi sedmnáct miliard korun," uvedla mluvčí Škoda Holding Radka Pistoriusová. "Tyto tramvaje představíme začátkem prosince."

Do konce letošního roku dodá Škoda Plzeň do Prahy ještě další tramvaje typu 14T s designem Porsche, které už jezdí v Praze, Brně a některých dalších městech. Dnes je v hlavním městě těchto tramvají třináct a během několika týdnů se jejich počet zdvojnásobí.

Další tramvaje 14T se budou ve Škodovce vyrábět v nově dokončené hale a dodávka celkem šedesáti vozů by měla být kompletní do konce roku 2009. "Cena jednoho vozu je 57 milionů korun a celková zakázka na tento typ tramvají činí téměř tři a půl miliardy," sdělila Radka Pistoriusová. 

Speciály přímo pro Prahu

Škodovka vyrábí tramvaje přímo na míru podmínkám, které její stroje v pražských ulicích čekají. Tři poháněné podvozky musí mít dostatečný výkon motorů a brzd pro zdolání stoupání a klesání až do 85 promile při jakémkoli počasí. Maximální stoupání v pražské tramvajové síti je v Trojské ulici, a to 80,2 promile. 

Přední část vozu konstruktéři zúžili, aby tramvaje mohly projíždět uličkami v historickém centru tak, aby při zatáčení nedošlo ke střetu s vozidly jedoucími okolo. Typickou ukázkou je trasa z Masarykova nádraží na Senovážné náměstí. Tramvaj tak působí poměrně subtilně, ale šířka vozu je 2,46 metru, tedy stejná jako u mnohem robustnějších typů.

Přední dveře pro řidiče

Už u prvních tramvají tohoto typu překvapily cestující přední dveře. Ty jsou od přepravního prostoru zcela odděleny a slouží pouze pro řidiče. "Byl to požadavek dopravního podniku, který má řidičům zajistit větší bezpečnost," řekla mluvčí Pistoriusová.

Starší nebo handicapovaní cestující  se ale obávají, že je řidič při nástupu do tramvaje neuvidí a dveře je skřípnou. Křídla dveří jsou však sestrojena tak, že se  při kontaktu s překážkou opět otevřou. Dění u všech dveří snímají kamery, řidič je sleduje na monitorech a dveře mají bezbariérový vstup.

Do Brna poveze tramvaj nákladí automobil po dálnici D1.
Do Brna poveze tramvaj nákladí automobil po dálnici D1. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Škoda musela čelit také reklamacím kvůli hluku, který tramvaje v některých situacích způsobovaly. Hlučnost sice nepřesahovala hodnoty povolené normou, firma se však rozhodla nové vozy upravit a zavázala se, že postupně upraví i tramvaje, které už v Praze jezdí.

Tramvaje ze Škody Transportation jezdí kromě Prahy také v Brně, Ostravě, Olomouci, Plzni, Mostu, polské Wroclavi, italském Cagliari či v USA ve městech Tacoma a Portland.

 

Právě se děje

Další zprávy