Brno - Lidé ho potkávají téměř každý den v Praze, když na maličkém stříbrném skládacím kole jede do kopce, aniž by se zadýchal. Když se pozorněji podívají, mají pocit, že ten mladý muž ani pořádně nešlape.
Zázrak? Jakub Ditrich propadl kolům na elektrický pohon. Letos jich jeho firma prodala okolo pětašedesáti. Věří, že příští rok už si takzvaná elektrokola koupí na dvě stě Čechů.
Elektrokola neboli e-kola se letos představila na brněnském sportovním veletrhu jako hit městské dopravy šetrné k životnímu prostředí. K vidění i k vyzkoušení jich na brněnském Výstavišti bylo kolem třiceti od dvanácti výrobců.
Ve městě jsou obvykle rychlejší než auto, a přitom nezamořují ovzduší.
Kolo i pro nesportovce
Loňská Bike konference v rámci sportovního veletrhu upozornila na to, že Češi narozdíl od Západoevropanů považují stále kolo spíše za nástroj ke sportu než za dopravní prostředek.
"Pro Čechy je kolo nástrojem pro volný čas. Kolo jako dopravní prostředek podle mínění lidí využívají hlavně sociálně slabší skupiny, důchodci, dělníci či studenti," tvrdil předseda Asociace specializovaných prodejců kol Petr Kohoutek.
Právě elektrokola by prý mohla vyhovovat i těm, které od jízdy na městském bicyklu odrazuje to, že se na něm zapotí nebo zadýchají, což při jízdě na pracovní schůzku není zrovna příjemné.
"Na elektrokole si můžete vyrazit i v obleku. Nezpotíte se," říká Ditrich. Kromě manažerů by tak elektrokola mohli uvítat i starší lidé nebo třeba ti, kteří za sebou na kole táhnou děti v závěsném vozíku.
Holandsko propadlo elektřině
V Evropě jsou kola s baterií v oblibě už dnes. Němečtí prodejci předpovídají, že jejich prodej se do roku 2018 padesátkrát navýší.
V baště městské cyklistiky Holandsku už podle Ditricha klesá prodej obyčejných kol na úkor těch elektrických.
V Česku se zatím tato zvláštní kola prodávají pomaleji. "Cyklisté z nich mají tak trochu legraci," přiznává Ditrich.
On sám si ve volném čase dá rád do těla a vyjede na obyčejném "horáku". "To ale beru jako sportovní náčiní. Po městě jezdím zásadně na e-kole," dodává.
Nabíjí se jako mobil
Na český trh se výrobci elektrokol snažili proniknout už před čtyřmi lety. Jenže jejich výrobky byly těžké a kapacita baterií malá.
Dnes je elektrokolo od toho normálního téměř k nerozeznání. Může být jak skládací, tak s typickým městským designem nebo terénní, existují i elektrické trojkolky nebo koloběžky.
Energii dodává kolu baterie umístěná pod sedlem nebo na jiném vhodném místě, třeba na nosiči. Lithiová baterie se dá vyndat a nabít prostřednictvím nabíječky z obyčejné zásuvky, jako třeba mobil. V současnosti baterie vydrží i padesát až sto kilometrů jízdy. Nabíjí se asi čtyři hodiny.
Jezdec kolu šlapáním pomáhá. Když baterie dojde, může se do cíle dostat pouze šlapáním.
"Je to takový zvláštní pocit. Asi jako by vám někdo pomáhal tlačením zezadu na kolo. Začnete šlapat a najednou cítíte, jak se kolo úplně jednoduše rozjíždí, třeba i do kopce," popsal zážitek z testovací jízdy jeden z návštěvníků veletrhu.
Cílem je dosáhnout konstantní rychlosti 25 kilometrů za hodinu, ať kolo jede po rovině, do kopce nebo z kopce.
Cena kvalitního elektrokola začíná přibližně na dvaceti tisících korun. Dobrá e-kola za nižší ceny se dovážejí z Číny.
Někteří výrobci nabízejí jen elektrosady, které lze namontovat na obyčejné kolo, které má člověk doma.