Tokio - Japonská automobilka Toyota zatím odolala útoku německého Volkswagenu a zůstává i přes výrazný propad prodeje největší světovou automobilkou.
Rozdíl mezi Toyotou a VW, mezi jehož značky patří i Škoda, se ale snižuje. Zatímco loni byl rozdíl 840 tisíc auta, letos v prvním čtvrtletí to bylo už jen 363 tisíc vozů.
Až v roce 2018
Německá automobilka, která vlastní devět značek včetně Audi, Škoda a Seat, původně avizovala, že chce překonat v prodeji Toyotu a General Motors do roku 2018.
Toyota prodala v prvním čtvrtletí 1,767 milionů vozů. Ve srovnání se stejným obdobím loni se prodej společnosti snížil o 27 procent a postihl ji výrazný propad na klíčových trzích v USA a Japonsku.
Prodej Volkswagenu se v prvním čtvrtletní snížil o 11 procent na 1,4 milionu. Podíl automobilky na trhu s osobními automobily se však zvýšil o 1,3 procentního bodu na 11 procent, firmě výrazně pomáhá šrotovné zavedené v části zemí Evropské unie.
Fabia jede
Šrotovné výrazně zvyšuje i prodej aut se značkou Škoda, Fabia patří mezi nejprodávanější auta vůbec.
Také prodej Toyoty v Japonsku by ale brzy mohly zvýšit pobídky.
Japonsko by tento měsíc mohlo zavést šrotovné, což je státní příspěvek na nákup nového vozu výměnou za likvidaci staršího auta. Podobný program zavedla německá vláda a uvažují o něm i Spojené státy, napsala agentura Reuters.