Studie: V Česku se volá draho, marže operátorů obrovské

Tomáš Fránek
1. 3. 2012 20:03
Analýza se věnuje i mizernému pokrytí 3G a selhání Českého telekomunikačního úřadu

Praha -  Nadstandardní marže operátorů, předražené volání, jedna z nejhorších sítí v Evropě a nefunkční trh.

Tak v Česku podle nové studie Informačního institutu, na které se podílel ekonom a člen vládní ekonomické rady Pavel Kohout, vypadá situace s voláním z mobilů.

Podle institutu, který ve studii porovnával data a ekonomické ukazatele z několika různých pohledů, je situace v Česku nedobrá kvůli špatně fungujícímu Českému telekomunikačnímu úřadu, který nezasáhl ve prospěch českých spotřebitelů.

Blížíme se Bělorusku

Podle výsledků studie musí český zákazník platit v průměru nejdražší mobilní volání v celém vyspělém světě a má nejhorší pokrytí 3G sítí v celé Evropské unii.

"Česká republika se v 3G pokrytí na mapě Evropy blíží spíše diktátorskému Bělorusku než západním zemím. Pro tuzemské venkovské oblasti to znamená,  že jsou zcela nedostupné ve vysokorychlostních mobilních datech, a to zásadně brání jejich ekonomickému rozvoji," uvedl ekonom Pavel Kohout.

Vysoké ceny za dataroaming v zahraničí zásadně omezují naše drobné exportéry a naši konkurenceschopnost vůči zahraničí," dodal Kohout.

Marže českých operátorů: 45 procent

Čeští operátoři tak mají podle studie neobvykle vysoké marže, a to jak v porovnání s operátory v jiných zemích (často ze stejných nadnárodních firem), tak v porovnání s jinými velkými českými firmami.

Při porovnání marží u velkých firem v Česku včetně Škody Auto experti ve studii spočítali, že maximální marže dosahovaly sedmi procent, operátoři jsou ale vysoko nad průměrem a dosahují 45 procent.

"Snad jen zisky z těžby diamantů v Kongu  jsou srovnatelné s maržemi operátorů v naší zemi,"  řekl místopředseda hospodářského výboru sněmovny, poslanec Aleš Rádl, který se na studii také podílel.

Studie také porovnávala ceny volání, SMS a datových balíčků podle údajů zemí OECD, a to podle jednotlivých balíčků, které nejčastěji operátoři zákazníkům nabízejí.

Nejsme cenový úřad, brání se ČTÚ

"V průměru vyplývá, že Česko má suverénně jednu z nejdražších mobilních služeb jak v zemích  OECD, tak v zemích Evropské unie. Neexistuje tak spotřební koš, kde by ČR byla s cenami pod  průměrem vyspělých zemí," uvedli autoři studie.

Podle Informačního institutu Český telekomunikační úřad (ČTÚ) selhává ve vytváření podmínek pro řádnou hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitelů, a proto by měla vláda a ministerstvo průmyslu a obchodu v činnosti úřadu uskutečnit změny. "ČTÚ by měl přijmout opatření například vylučující tarifikaci po minutách a další kroky vedoucí ke snížení cen mobilních služeb," uvedl Rádl.

Podle mluvčího ČTÚ Františka Maliny úřad provádí analýzy pravidelně, trh ale může regulovat pouze na velkoobchodní úrovni, a nikoliv na úrovni cen pro koncové zákazníky.

"ČTÚ ví, že situace na maloobchodním mobilním trhu není optimální. Není cenovým úřadem předlistopadové povahy, který by mohl beztrestně regulovat maloobchodní ceny," řekl ČTK.

Úřad přitom na konci loňského roku poprvé přiznal, že ceny volání v Česku jsou vysoké, a přestože operátorům klesají velmi výrazně náklady, lidé to ve svých peněženkách téměř nepoznají.

 

Právě se děje

před 55 minutami

Elektronická evidence tržeb se odkládá až do konce roku 2022

Odklad elektronické evidence tržeb (EET) se prodlouží až do konce roku 2022. Prezident Miloš Zeman tuto změnu zákona podepsal, informoval dnes ČTK jeho mluvčí. Důvodem odkladu je podle ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) snaha ulevit podnikatelům v době koronavirové epidemie. Podle expertů i opozice to znamená konec tohoto projektu.

Povinnost EET je prozatím zrušena do konce letošního roku. Vláda navrhla další odklad na základě aktuální situace kolem šíření koronaviru, výhledu ekonomiky a konzultace s podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami. O osudu EET se nejspíš rozhodne ve sněmovních volbách na podzim 2021. Schillerová věří tomu, že EET bude obnoveno.

Zdroj: ČTK
Další zprávy