Hamburg, Praha - Slyšet tohle pánové Marchionne a Stronach, možná by se do nákupu krachujících automobilek tolik nehrnuli.
Odbyt aut se podle analytické společnosti AlixPartners vrátí k hodnotám z před krizí až někdy kolem roku 2014. Pokud oživení ekonomiky přijde rychle. To nejhorší automobilky podle společnosti teprve čeká.
"Je to určitě nejnebezpečnější situace, jakou toto odvětví zažilo od druhé světové války," prohlásil v rozhovoru pro německý Spiegel Online zástupce firmy Vinzenz Schwegmann.
Není to ale dobrá zpráva ani pro českou ekonomiku. Automobilky jsou totiž jedním z jejích nejsilnějších pilířů.
Chmurné vize bez servítek
Chmurnou budoucnost naznačují závěry studie, kterou AlixPartners sestavila na základě průzkumu situace 45 výrobců aut a 275 jejich subdodavatelů. Podle studie hrozilo vloni 22 procentům firem z oboru platební neschopnost. Letos tento podíl vroste na třetinu až polovinu.
Jakoby studii chtěla dát za pravdu, oznámila největší německá automobilka Volkswagen, že s koncem šrotovného počítá s prudkým propadem trhu.
"Roku 2010 očekáváme přibližně 2,6 milionů registrací nových aut," prohlásil například Rolf Dielenschneider, šéf automobilky Seat, dceřiné společnosti Volkswagenu. To by bylo zhruba o milion aut méně, než kolik výrobce doufá prodat letos.
(Text pokračuje pod fotogalerií)
AlixPartners si neberou servítky. Podle nich si automobilky za současné potíže můžou samy. Své obchodní plány totiž stavěly na předpokladu trvalého růstu. Ten se teď ukázal jako bolestně mylný.
"Když vedle sebe postavíme růstové prognózy všech automobilek, zjistíme, že byly výrazně přemrštěné," řekl Spieglu Schwegmann, podle něhož tak firmy vybudovaly spoustu nadbytečných kapacit. Globální recese tuhle chybu už jen přivedla na světlo.
Automobilky si za potíže mohou samy
„Světová krize jen rychleji přivedla některé automobilové společnosti na konec této slepé uličky. Špatně odbočily už dávno," tvrdí analytik.
Nejhůř tahle „kocovina" dopadne na výrobce v USA, kde se tržby automobilek a subdodavatelů od roku 2007 propadly o 23,1 procenta. V západní Evropě to bylo „jen" o 12,5 %. I tam ale mají výrobci velmi vážné potíže. Podle AlixPartners teď výrobci jako Volkswagen a Opel prodělávají kolem 1800 euro na každém voze.
Studie AlixPartners tak může být špatnou zprávou i pro naděje Česka na rychlejší zotavení. Když se v dubnu i přes pomoc šrotovného v okolních státech nedostavilo očekávané oživení, automobilový průmysl se meziročně propadl o 25,5 procenta. "To ve výsledku celého průmyslu představuje -4,3 procentního bodu," řekl tehdy analytik Michal Brožka z Raiffeisenbank.
Odborníci tak pochybují i o účelnosti zavedení šrotovného v Česku.
"Je velice pravděpodobné, že ovlivní prodeje v budoucnu," řekla například před časem manažerka a právnička analytické společnosti PriceWaterhouseCoopers Petra Šafková.
"Ti, kdo by si pořizovali vozidlo například za dva roky, si jej pořídí teď. A za dva roky už potřebu koupit si nové auto mít nebudou. Může tedy nastat naopak propad poptávky v příštích letech," vysvětluje Šafková.