Zájem o nová auta klesá. Prodejci doufají v obrat

Veronika Skálová Veronika Skálová
7. 7. 2009 16:50
Krize tvrdě dopadla na nákupy nákladních aut a autobusů
Škodovky jsou pro Čechy jednoznačnou jedničkou. Přesto však počet prodaných aut klesá.
Škodovky jsou pro Čechy jednoznačnou jedničkou. Přesto však počet prodaných aut klesá. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Chuť Čechů kupovat nová osobní a lehká užitková auta srazila hospodářská recese meziročně o více než 12 procent. Zájem firem se propadl dokonce o celou čtvrtinu. Ukazují to údaje o počtu registrovaných vozidel v prvních šesti měsících letošního roku, které v úterý zveřejnil Svaz dovozců automobilů.

„Samotné registrace osobních vozů oproti stejnému období loňského roku vzrostly, a to o 7,9 procenta. Tento nárůst je však způsoben přesunem části lehkých užitkových vozidel z kategorie N1," říká tajemník svazu Pavel Tunkl.

Červnová čísla však dávají prodejcům určitou naději. Počtu registrovaných vozidel do 3,5 tuny totiž klesl už "jen" o 11,5 procenta.

U firemních vozů je situace ještě o něco lepší. Zatímco za celé pololetí poklesl počet jejich registrací meziročně o 25,5 procenta, v červnu to bylo jen o 10,4 procenta méně než vloni.

Možná už na podzim by mohlo zájem o nové vozy zvýšit šrotovné. Podle některých odborníků však bude jeho dlouhodobý efekt zanedbatelný.

Podívejte se, na jaká auta můžete dostat šrotovné:

„Je to jen znamení pro Evropu, že ve šrotovném nejsme černý pasažér. Automobilovému průmyslu to maximálně může změkčit přistání, ale rozhodně to není jeho spása," upozorňuje analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Zájem o nákladní auta klesl o 54 %

Tvrdý dopad krize na firmy však dokazují hluboké propady v registracích nových nákladních vozů a autobusů. „Nákladních automobilů bylo v prvním pololetí registrováno o 54,6 procenta méně než vloni, autobusů pak o 44,9 procenta méně," shrnuje Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů.

„V průmyslu je to opravdová katastrofa, propadají se prodeje například veškerého nářadí. Nikdo neví dne ani hodiny a rozhodně nebudou obměňovat vozový park, pokud to není nevyhnutelně nutné. Prodej nákladních aut a autobusů ještě zdaleka není na dně, naopak, může být ještě hůř," varuje analytik Procházka.

Zájem o osobní auta v Česku

Prodej v 1. pololetí 2009
(v závorce v loňském 1. pololetí)

1. Škoda 21 833 ks (22 252)

2. Ford 7 974 ks (5268)

3. VW 5 793 ks (4 605)

4. Renault 5 582 ks (4 646)

5. Hyundai 4 376 ks (3 867)

zdroj: SDA

Pokles se nevyhnul ani prodejcům motocyklů. Lidé jich koupili a přihlásili do registru vozidel o 22 procent méně oproti loňskému prvnímu pololetí.

Škoda je stále českou jedničkou

Prodejím v České republice nadále vládne jasná jednička mezi značkami. Škoda Auto prodala  21 833 osobních aut. Ford na druhém místě hlásí necelých osm tisíc a Volkswagen na třetí příčce 5793 prodaných kusů.

I kvůli tomu je však propad trhu nejvíce znát na počtu registrací právě u nových škodovek. Z pěti nejpopulárnějších značek je totiž Škoda jediná, která oproti loňskému roku zaznamenala pokles.

Podobné je také pořadí u lehkých užitkových vozů. Tam je však podíl Škody na trhu „jen" dvacetiprocentní, následuje Volkswagen s dvanácti procenty na trhu a Ford s deseti.

 

Právě se děje

Další zprávy