Ruzyně dnes? Málo místa pro letadla

Adam Junek
12. 4. 2006 13:00
Praha - Jen dvě až tři malá letadla do hodiny by ještě bylo schopno zvládnout pražské ruzyňské letiště. Přitom má o jeho služby zájem stále více dopravců.
Pohled z druhé strany. Obloukopvá střecha je dominantním rysem stavby.
Pohled z druhé strany. Obloukopvá střecha je dominantním rysem stavby. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"V letošní letní sezóně je nejvíce tak zvaných pohybů, tedy odletů a příletů, plánováno od června na čtvrtek a pátek, nejsilnější čas je pak okolo půl dvanácté," sdělila deníku Aktuálně.cz Eva Krejčí z tiskového odboru Letiště Praha.

V běžný čtvrtek tak vzlétne nebo přistane 506 letadel. Nejméně jich využije ruzyňské letiště v sobotu, přesně 421.

Letos poletí 57 dopravců

Ruzyně je tak na hranici své kapacity. "Pokud by šlo o malé stroje, tak by se vešla ještě průměrně dvě až tři letadla do hodiny," tvrdí Krejčí.

Podle aktuálních stránek Letiště Praha létá na Ruzyni pravidelně 51 dopravců, dalších sedm jej využívá nepravidelně (především v zimním období). V letošní letní sezóně by mělo ruzyňskou runway využívat 57 dopravců. Praha tak bude spojena se 117 místy světa.

Nově rozšířila řady dopravců na Ruzyni slovenská nízkonákladová společnost SkyEurope. Zítra odletí poprvé poslední z jejich sedmi nových linek, tentokrát do Neapole.

Další firmy plánují příchod ještě letos, a to Air G, Condor Flugdienst, Danish Air Transport, Easyjet Switzerland SA, Flightline Espana, Fly Me Sweden a Polet.

Aby přibylo dalších přepravců, kteří ještě více naplnili nebe nad Prahou, chybí letišti další kapacita. Otevřelo sice na počátku letošního roku nový terminál a do hal se vejde o čtyři miliony cestujících ročně více, ale chybí druhá runway.

"Chybějící paralelní dráha je samozřejmě hlavní příčinou malých možností při zvyšování kapacity letiště," potvrdila Krejčí. Dráha je přitom pro letiště klíčová, bez ní nebude Praha schopna konkurovat Vídni nebo Berlínu.

Chybí dráha. Bude drahá?

Výstavba je již dlouho plánovaná. Nová vzletová a přistávací dráha má stát asi sedm miliard korun. Dlouho stál projekt na problémech s výkupem potřebných pozemků. Prodat je se zdráhala investiční skupina Penta Investments.

Ta ale nyní začala zvažovat, že by přece jen své pozemky prodala. "Rádi bychom se na výstavbě nové dráhy podíleli, pokud to ale nebude možné, pozemky Letišti Praha prodáme", citovaly nedávno Hospodářské noviny Marka Dospivu, spolumajitele finanční skupiny.

V ceně pozemků se určitě objeví i velký potenciál zisku, kterého bychom se prodejem pozemků vzdali, doplnil. Penta navrhovala, že by dráhy postavila s letištěm společně ve formě joint venture. To však ředitelka letiště Hana černochová odmítá.

Přesto věří, že se podaří stavbu zahájit v termínu, tedy příští rok.

Penta již dříve naznačila, že má zájem o celou Ruzyni, respektive že by se ráda účastnila privatizace letiště. Před časem koupila bratislavské letiště a nyní má zálusk na kyjevský aereport.

 

Právě se děje

Další zprávy