Praha - Ještě říjen byl z hlediska výdajů českých domácností standardní, listopad ale přinesl překvapení - útraty za takzvané rychloobrátkové zboží klesly navzdory rostoucím cenám. Přitom navzdory krizi v minulosti útrata za potraviny a drogerii v listopadu a prosinci rostla.
Informovala o tom agentura GfK Czech, která tento vývoj zaznamenala při průzkumu ConsumerTracking.
Z hlediska hodnoty nákupu české domácnosti přinesl říjen očekávaná zjištění: Lidé nakupovali potraviny, drogerii a nápoje o něco víc než v září, meziměsíční růst byl letos dokonce vyšší než loni.
Zároveň podle průzkumníků říjen obvykle naznačuje, jak se bude vyvíjet útrata Čechů v předvánočním shonu, tedy v průběhu listopadu a prosince. Předběžné údaje za listopad jsou ale výjimkou z tohoto pravidla.
Lidé kupují jen levnější potraviny
Výdaje domácností totiž podle nich poklesly, a to navzdory rostoucím cenám potravin v obchodech, které měly výdaje naopak zvýšit.
"Předběžná data za listopad však ukazují meziroční propad výdajů domácností do sledovaných kategorií. A to i přesto, že podle ČSÚ dosáhla meziroční listopadová inflace potravin 2,5 %, což reflektuje postupné navyšování cen v rámci maloobchodní sítě a mělo by vést ke zvýšení domácích výdajů. Domácnosti zřejmě na toto zvyšování cen zareagovaly negativně, snaží se ušetřit," uvedla agentura.
Prosincové výdaje může podle GfK ovlivnit zhoršující se schopnost domácností splácet dluhy i špatné zprávy o vývoji české ekonomiky.