Brno - Miliardová přestavba brněnského nádraží, připravovaná rychlostní silnice R52 z Brna do Rakouska nebo železniční trať na letiště v Ruzyni mají jedno společné.
Podle Nejvyššího kontrolního úřadu jsou to stavby zařazené do strategického vládního plánu rozvoje dopravní infrastruktury v Česku (GEPARDI), které se připravují i přesto, že je jejich účel sporný. Socio-ekonomické posudky prokázaly jejich nízkou efektivitu - jinými slovy, že se peníze do nich vložené nevyplatí. Nepřinesou očekávaný efekt.
Vyhozené miliardy?
"Jde přitom o projekty, jejichž realizace vyžaduje investovat nejen miliardy, ale i desítky miliard korun," uvedl Nejvyšší kontrolní úřad ve své zprávě.
Příkladem je třeba napojení pražského letiště Ruzyně na klasickou železnici.
"To bylo zařazeno do GEPARDI, aniž by byly zajištěny příslušné analýzy. Není zatím prokázáno, že tento projekt je proveditelný a efektivnější než jiná do úvahy připadající řešení napojení letiště na kolejovou dopravu," uvedl ve své zprávě tým kontrolorů pod vedením Petra Skály.
Analýzy podle kontrolorů také ukázaly, že se nevyplatí kontroverzní přesun brněnského železničního nádraží z centra na jih města za miliardy korun.
Města totiž do celkových nákladů na přestavbu železnice a stavbu nového nádraží nezapočítala peníze nutné na výstavbu nezbytné městské infrastruktury. Pokud se dopočítají další podobné náklady, jsou projekty podle kontrolorů společensky nepřijatelné.
Boj o nádraží
O přesunu nádraží budou na začátku září znovu rozhodovat brněnští zastupitelé.
Město si totiž zadalo u společností Cityplan a dopravní fakulty ČVUT novou analýzu, která porovnala obě možné varianty.
"Nedůsledné provádění analýz výnosů a nákladů dopravních staveb, případně nerespektování jejich výsledků vede k tomu, že se plánuje vynakládání veřejných zdrojů na přípravu a realizaci staveb, u kterých buď vůbec nebyla prokázána společenská efektivnost, nebo byla vypočtena nízká," řekl prezident Nejvyššího kontrolního úřadu František Dohnal.
Úřady se ale brání, že posouzení socio-ekonomické výhodnosti dopravních staveb je jenom jedním z kritérií. "Výsledky analýzy nelze přeceňovat," uvedlo například Ředitelství silnic a dálnic na výsledky studie o výhodnosti silnice R52 k rakouským hranicím.
Drahé stavby
Podle kontrolorů ale přípravu velkých dopravních staveb v Česku provází i další problémy. Neexistují například jednotná pravidla pro určení orientačních cen, dopravní stavby se často prodražují.
Nejvyšší kontrolní úřad tak zmiňuje například výstavbu dálnice D8, kde se náklady proti předpokladům zvýšily o 48 procent, nebo silniční okruh kolem Prahy. Tam narostly náklady z 38,9 miliard korun na 47,4 miliardy.