Dálnice v Česku jsou drahé. Němci staví dvakrát levněji

Tomáš Fránek
27. 6. 2007 11:40
Největší rozdíl na D8 je v ceně tunelů
93. kilometr dálnice D8 - hraniční most s Německem.
93. kilometr dálnice D8 - hraniční most s Německem. | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Brno - Stavby mostů a tunelů na dálnici D8 k hranicím s Německem jsou drahé. Jejich ceny výrazně překračují hodnoty srovnatelných staveb v Německu.

Vyplývá to ze zprávy, kterou společně vypracoval český Nejvyšší kontrolní úřad a jeho německý protějšek Bundesrechnungshof (BRH).

Nejdražší most na hranici

Obě instituce prověřovaly výdaje na výstavbu dálnice z Prahy do Drážďan, tedy dálnice D8 na české straně a autostrády A17 v Německu.

Analýza prokázala, že hraniční most na dálnici D8 byl nejdražším mostem ve skupině srovnatelně velkých mostů s délkou přes sto metrů.

Stavba hraničního mostu se podle kontrolorů prodražila o více než dvě stě milionů korun.

"V průběhu zadávání zakázky se Ředitelství silnic a dálnic dopustilo chyb, které vedly k prodloužení doby soutěže a zkrácení doby na výstavbu," uvádí kontroloři ve zprávě s tím, že se stavba pak výrazně prodražila.

Kontroloři přitom na dálnicích D8 a A17 porovnávaly ceny šesti mostů, dva z toho byly na německém úseku dálnice. Kontroloři vycházeli z toho, že délka mostu má negativní vliv na jeho cenu. Vzali v potaz i to, že náklady na pracovní sílu jsou v Česku nižší než v Německu.

Předpoklady nevyšly

Mosty postavené na českém úseku dálnice, které jsou delší než ty německé, by tak měly být podle těchto předpokladů levnější.

"Výsledky analýzy však naopak ukazují, že ceny betonových mostů na D8 jsou vyšší než na A 17," uvedli kontroloři ve společné zprávě.

Zatímco u mostů na dálnici D8 delšího jak sto metrů je cena převyšující 29 tisíc korun za metr čtvereční, u mostu na německé dálnici A17 je cena za metr čtvereční nižší o sedm tisíc.

Důvodem je podle kontrolorů větší konkurence stavebních firem a jiný systém zadávání zakázek v Německu, většina mostů je tam totiž zadávána jako samostatná zakázka.

"Takové zadání umožňuje, aby se soutěže o zakázku zúčastnily malé a střední regionální firmy. V Česku je mnoho mostů zadáváno jako součást zakázky na část trasy dálnice, která je dlouhá několik kilometrů. Malé a střední firmy se takové soutěže neúčastní, protože zakázka je pro ně příliš velká," zjistili v analýze čeští i němečtí kontroloři.

Podobná situace je i u dálničních tunelů. Kontroloři zjistili, že ceny tunelů na dálnice D8 jsou dvakrát vyšší než v Německu. Přitom porovnávání stavebně technických parametrů českých a německých tunelů vycházelo srovnatelně, nebyl v nich žádný podstatný rozdíl.

"Značné cenové rozdíly by bylo možné přisoudit skutečnosti, že v Česku neexistuje v oboru stavby tunelů žádná skutečná konkurence," napsali kontroloři.

 

Právě se děje

Další zprávy