Praha - Letošní zimní olympiáda v kanadském Vancouveru bude z českého pohledu jiná než obvykle. Kvůli velké vzdálenosti, drahým letenkám a vysokým cenám ubytování se do dějiště her vydá jen velmi málo fanoušků.
Další zradou z pohledu českých podnikatelů je časový posun. Jen málokomu by se chtělo jít uprostřed noci sledovat sportovní přenos do sportbaru nebo pivnice, a tak tradiční žně, které pro pohostinská zařízení nastávají snad jen při fotbalových a hokejových šampionátech, během olympiády nenastanou.
Výjimkou by mohly být páteční a sobotní noci, zejména pokud se bude dařit našim sportovcům.
"Kdykoliv bude něco mimořádného, počítáme s tím, že otevřeme i v noci. Platilo by to například ve chvíli, kdyby naši hokejisté postoupili do semifinále. Dobře si ještě pamatuji na tu úžasnou atmosféru, když jsme ve tři ráno promítali zápas z olympiády v Naganu," cituje Plzeňský deník majitele plzeňské restaurace U Kostků Viktora Starého.
Nevydělají ani cestovky
Zkrátka přišly také české cestovní kanceláře, které z obav, že by se jim vysoké investice do vstupenek nevrátily, ani zájezdy na olympiádu nenabízely. Podle Tomia Okamury z Asociace českých cestovních kanceláří se do Vancouveru vypraví asi pět stovek českých diváků. Hlavním důvodem nízkého zájmu českých fanoušků je především vysoká cena letenky (zpáteční stojí okolo 30 tisíc korun) a ubytování (noc v hotelu vyjde až na 7 tisíc korun).
"Cena pobytu na olympiádě se tak vyšplhá včetně nákladů na místě, pobytu a ceny, k částce dosahující až 100 tisíc korun na osobu. Právě vysoká cena pobytu byla také důvodem, proč české cestovní kanceláře raději neriskovaly a nekoupily pro své zájezdy předem ani vstupenky na olympiádu," vysvětluje Okamura.
Jediní, kdo mají podle všeho zvýšení zisků na českém trhu jisté, jsou prodejci různých pochutin, které budou diváci u televize konzumovat, případně výrobci kávy a energetických nápojů, bez nichž se leckterý noční přenos neobejde. Pravděpodobné je také lehké zvýšení konzumace piva.
"V dalších týdnech očekáváme růst prodeje kávy a energetických nápojů, stálicí vyššího prodeje je samozřejmě pivo," říká Libor Kytýr, ředitel komunikace prodejen Albert.
Příště si to (možná) vynahradíme
Běhen příprav příští zimní olympiády v ruské Soči by se naopak situace mohla obrátit. Česká stavební firma PSJ totiž tento týden podepsala s ruskými organizátory smlouvu na stavbu multifunkčního olympijského komplexu Sochi City.
Podmínkou platnosti smlouvy o dílo je ale to, že si stavební firma najde investora, který projekt v ceně zhruba 520 milionů dolarů profinancuje. Komplex by měl vyrůst během 3 roků v centru olympijského města a měl by vytvořit 280 tisíc metrů čtverečních administrativních, komerčních a obytných ploch.