Praha - Kolem prodeje hudby na českém internetu je v poslední době nebývale živo. Koncem ledna Hospodářské noviny přišly se zprávou, že se velká česká vydavatelství chystají otevřít archívy a nabídnout streamovanou hudbu zdarma.
Tato zpráva se vzápětí stala posledním hřebíkem do rakve největšího českého obchodu s digitální hudbou i-legalne.cz.
Vydavatelé zároveň oznámili, že budou po státu chtít, aby přísněji postihoval uživatele, kteří hudbu na webu nelegálně sdílejí. Po vzoru Francie je chtějí po třetím napomenutí nechat na nějakou dobu odpojit od internetu.
Má takové opatření smysl? Nezabili trh s digitální hudbou sami vydavatelé? A potřebujeme je vůbec? O tom všem jsme hovořili s šéfkou české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) Petrou Žikovskou.
Aktuálně.cz: Jaký je to pocit, být ředitelkou sdružení neúspěšných podnikatelů, kteří každý rok vykazují horší výsledky a nic na svém podnikání nemění?
Je to poučné. Dělám to pět let a ještě učím právo, takže je pro mne zajímavé vidět, jak teorie vypadá v praxi.
A.cz: V letošní zprávě Digital music report, kterou vydává IFPI, se píše, že vydavatelé jsou připraveni digitálně prodávat, potřebují ale, aby jim vlády pomohly zatočit s piráty. Je to i názor české pobočky IFPI?
Ano. S tou zprávou souhlasím.
A.cz: A dá se aplikovat na Česko?
To úplně ne. Ani na celou východní Evropu. Je proto několik důvodů. Asi nejzávažnější je, že tady neexistují iTunes.
A.cz: Soukromou firmu Apple ale nikdo nemůže nutit, aby v Česku obchod s hudbou otevřela. Zřejmě se jí to nevyplatí.
Jasně. Ale jednání s iTunes probíhala, vydavatelé se je snažili motivovat, ale nevyšlo to. Nejdříve bylo důvodem euro a nakonec z toho sešlo. Jsme pro ně prostě malý trh. Zmiňuji to proto, že iTunes tlačí tržby z digitální hudby na trzích, kde operují.
A.cz: A druhý důvod?
Druhý důvod je ten, že Češi jsou poměrně internetově gramotný národ a dlouhou dobu neměli šanci si hudbu legálně na internetu koupit. Takže se naučili si ji stahovat ilegálně. A teď jim nedochází, že by se za to mělo platit. My se je ten zlozvyk snažíme odnaučit, což je samozřejmě těžší, než kdyby tu ta možnost od začátku byla.
A.cz: Potom, co minulý týden ukončil provoz server i-legalne.cz, lidé v ČR možnost koupit si digitální podobu alba zase ztratili.
V současné situaci je to tak.
Ochrana lokální produkce
A.cz: Není největším problémem vydavatelů, že nedokázali sami přijít s obchodem jako je iTunes a nabídout zákazníkům hudbu digitálně?
Po bitvě je každý generálem. Je důležité říct, že zdejší přední vydavatelé jsou pobočky velkých firem. A nemají takové rozpočty, aby si to mohli dovolit.
A.cz: A potřebujeme tedy české pobočky? Přišli bychom o hodně, kdyby český trh spadal pod Německo?
O lokální produkci. To je právě to, do čeho místní pobočky investovaly peníze a zčásti tu produkci vytvořily. Teď už ale nemají dostatek peněz na reinvestování, a to může vést k tomu, že ten repertoir prostě nebude. Vydavatelé jsou jediní, kteří mohou udržet lokální produkci. Mají kapitál a odborníky, kteří to umí, a novým interpretům pomohou.
A.cz: Vydavatelé investovali do lokální produkce, která byla žádaná. Odmítli investovat do nového prodejního modelu a jejich nejsilnější posluchačská skupina bude jen stárnout. Snaží se tedy postaru vydělat co nejvíc z vložené investice. Není to už jen resuscitace mrtvoly?
Nejde jen o vydavatele. Peníze ztrácí i interpreti, kteří mají z každé desky procenta. A nejen z desek, trendem posledních let bylo i uzavírání tzv. 360 degree deals, kdy se firma stará nejen o desku, ale i koncerty, prodej triček, atd..
A.cz: Říkáte ale, že vydavatelé už peníze nemají...
Nemají jich moc, ale mají celý ten aparát. Lidi, kteří poznají, co má šanci. Odhadnou, do jakého rádia patří, atd... Vždycky by tu měl být někdo, kdo zastupuje práva hudebníka. Vždy to tak bylo a myslím, že je pro to prostor i dnes.
Kupuj, ale nestahuj
A.cz: Proč tu tedy dnes neexistuje žádný digitální distribuční systém?
Snahy tu byly. Bylo tu i-legálně, se kterým vydavatelé spolupracovali. V jejich nabídce byli zastoupeni všichni hlavní vydavatelé.
A.cz: Proč to podle vás nevyšlo?
Myslím, že tam byly dva důvody. Jedním byla cenová politika. Podle mého názoru to bylo trochu drahé. A za druhé projekt narazil na jakousi hráz neinformovanosti uživatelů ohledně práv na duševní vlastnictví. Chyběla dostatečná osvěta.
A.cz: Osvětu popisuje zmiňovaný Digital music report jako klíčovou věc, ale ve světě ji platí sami vydavatelé.
Tady nejde o to, že by ji vydavatelé nechtěli platit. Ale myslím si, že mravné by bylo, aby se na ní podílel i stát. Opravdu nejde ani tak o peníze, jako o garanci a podporu státu, který by nám měl pomoci dostat se do škol. Ideálně do druhého stupně základních škol.
A.cz: A jednáte o tom se státem?
Jednání byla rozjetá, ale pak padla vláda. Teď jednáme s ministerstvem školství.
Třikrát a dost
A.cz: Kromě toho chcete po státu, aby vám po třech upomínkách, že sdílejí hudbu ilegálně, umožnil nechat odpojit lidi od internetu.
Ano. Stejně jako ve Francii, kde poskytovatelé na základě zrychleného soudního rozhodnutí mohou na nějakou dobu odstřihnout uživatele od internetu.
A.cz: A to vám přijde mravné?
Nevidím na tom nic nemravného. Když někdo potřebuje ke štěstí auto a jen tak si ho vezme, tak ho za to také zavřou.
A.cz: Bude odsouzen za krádež auta. Vy ale žádáte, aby navíc celá jeho rodina přišla o řidičák.
Když se budete chtít soudit, tak se můžete odvolat, ale riskujete pokutu, propadnutí věci a trest, který budete mít v trestním rejstříku.
A.cz: Pokud ale člověk doma nemá přímo server, který chrlí nepřetržitě na internet chráněný materiál, neriskuje u soudu žádné větší problémy. Čeho by se měl tedy bát?
Ve Francii to zatím vypadá tak, že lidé jsou ochotni přistoupit na krátkodobé odstřižení. A to má právě vzdělávací efekt.
A.cz: Jakou legální možnost tedy uživatelům nabízíte? Prý se chystáte zprovoznit streamovací a stahovací službu typu Spotify?
Je mi líto, ale o tom bohužel nemohu do března podávat žádné informace. Je to kvůli mediálnímu patnerovi projektu.