Detroit - Automobilka General Motors dnes vyhlásila bankrot. Firma, která byla 76 let největší automobilkou světa, už není schopná splácet své dluhy.
Jde o největší průmyslový krach v americké historii. General Motors je obří firma, koncern zaměstnává 92 000 lidí a ve Spojených státech je nepřímo zodpovědný za 500 000 penzistů. Loni i přes výrazný pokles prodeje dosáhl obratu 180 miliard dolarů a po celém světě prodal 8,3 milionu aut.
Sledujete s deníkem Aktuálně.cz, co se kolem automobilky dnes děje, jak na situaci ve firmě reagují politici a média.
GM vypadl z žebříčku:
Akcie GM po vyhlášení krachu vypadly z báze Dow Jonesova indexu, který se skládá z akcií 30 největších a nejvíce obchodovaných amerických společností. "Problematická situace General Motors nám nedává jinou možnost, než tyto akcie z Dow Jonesova indexu vyřadit. Vyhlášení bankrotu akcie okamžitě diskvalifikuje bez ohledu na to, jakou má firma historii, nebo jaká je její úloha jako kulturní ikony," uvedl šéf Dow Jones Robert Thomson.
Založeno v roce 1908:
Společnost General Motors založil 16. září 1908 William Durant. Ještě než Durant začal vyrábět motorové vozy, konstruoval "auta" tažená koňmi. Právě v roce 1908 GM koupila Buick Motor Company, během následujících let se však koncern rozšířil o výrobu vozů Oldsmobile či Cadillac.
Potvrzeno, GM požádala o ochranu:
GM vyhlásila bankrot. Uvedla to agentura AP. Společnost oznámila, že už není schopna splácet své dluhy a ve firmě tak dneškem startuje řízený bankrot. Automobilka byla 76 let světovou jedničkou. První příčku si držela od roku 1931 do roku 2007. Loni ji sesadila japonská Toyota.
První část firmy už bankrot vyhlásila:
Žádost o bankrotovou ochranu před věřiteli dnes podala jedna ze součástí GM. Jde o newyorské obchodní zastoupení Chevrolet-Saturn of Harlem, jehož aktiva i závazky přesahují miliardu dolarů.
Desítky minut od bankrotu:
General Motors požádá za pár desítek minut o bankrotovou ochranu před věřiteli. Podle agentury Reuters to potvrdili představitelé americké vlády. GM předloží žádost soudu ve 14 hodin. Na 17:55 je ohlášen projev amerického prezidenta Baracka Obamy k situaci v automobilovém průmyslu a krátce poté plánuje zahájit tiskovou konferenci generální ředitel GM Fritz Henderson.
Nejsou žádné záruky, vyhrály odbory:
Analytik Peter Kaufman ze společnosti Gordian Group podle ČTK upozornil, že vláda nemá žádné záruky, že se z GM stane životaschopný a konkurenceschopný podnik. "Jediným vítězem, kterého zde vidím, jsou odbory. Daňový poplatník vítězem není," dodal. Podle analytika Aarona Bragmana z firmy IHS Global Insight má však GM nyní mnohem větší šanci, aby se stala zdravým podnikem, než před šesti měsíci.
Pomůže Kanada:
Kanada podniku poskytne 9,5 miliardy amerických dolarů za 12procentní podíl. Výměnou za ústupky ve zdravotní péči pro bývalé zaměstnance v penzi získá tento program pro členy odborového svazu United Auto Workers 17,5 procenta koncernu. Na držitele nezajištěných obligací připadne deset procent. Odbory a držitelé dluhopisů ale získají ještě záruky na koupi navýšení podílů.
Ministr věří:
Americký ministr financí Timothy Geithner dnes vyjádřil naději, že americké automobilky opustí bankrotový režim bez potřeby další vládní pomoci v budoucnosti. Podle nejmenovaného představitele vlády získají daňoví poplatníci v USA v rámci tříměsíční restrukturalizace 60 procent automobilky GM výměnou za státní pomoc v celkové hodnotě 50 miliard dolarů.
Sametový bankrot:
Obamova administrativa udělala prakticky všechno proto, aby vstup konkursního řízení proběhl co nejhladčeji s tím, že z konkurzního řízení má vyjít nový, o dluhy a několik značek odlehčený, výrobce automobilů, míní analytik ČSOB Jan Čermák.
Konec neúspěšného období:
Bankrot by měl zakončit tři dekády trvající pokles podniku, který se vyhrotil za světové hospodářské krize, vysokých cen ropy a nedostupnosti úvěrů, napsala agentura Reuters.
Větší bankrot byl Lehman a WorldCom:
Případný a očekávaný bankrot největší americké automobilky a světové dvojky General Motors by byl třetím největším bankrotem v americké historii od roku 1980 a největším bankrotem mezi automobilkami.
Blog Roberta Millera: Bankrot Detroitu |