Praha - Dlouho plánovaná dovolená letos zřejmě v Česku nebyla v módě. A řada lidí, kteří sice toužili týden odpočívat na mořském břehu, ale nenaplánovali si prázdniny už na jaře, na to doplatila.
Spoléhat na nabídky last minute se totiž v hlavní turistické sezóně letos nevyplatilo, jak potvrzují zástupci velkých cestovních kanceláří.
"K oživení poptávky po dovolených, kterou všichni pro letošek očekávali, skutečně došlo. Ale ve velmi zvláštním načasováním - až těsně před začátkem sezóny. Navzdory varování, že last minute nabídek nebude tolik a s takovou slevou jako v minulých letech, na ně Češi i letos sázeli," konstatoval mluvčí cestovní kanceláře Fischer Dan Plovajko.
Svým vyčkáváním ale podle něj turisté nabídce last minute příliš nepřispěli. Když se poptávka stále nezvyšovala, cestovní kanceláře zamlouvaly kapacity na letní sezonu velmi opatrně a do výprodejových nabídek na poslední chvíli už jich tak mnoho nezbylo.
Kvůli obsazenosti kapacit také cestovní kanceláře tolik nesnižovaly ceny u tohoto typu zájezdů, kdo tak čekal na populární destinace s třetinovou slevou, většinou se nedočkal.
"Poptávka byla jednoznačně vyšší než nabídka. Řada našich klientů musela ze svých požadavků při výběru last minute zájezdů slevit, někteří dokonce museli dovolenou přeložit na jiný termín," upozornil Plovajko.
Cestovní kanceláře navíc varují, že podobné to se zájezdy na poslední chvíli bude i v dalších sezónách. Spoléhat na zájem o zlevněnou dovolenou není pro cestovky příliš spolehlivou obchodní taktikou.
Zájem o Egypt procitl pozdě
Výrazný nárůst zájmu zaznamenali touroperátoři zejména u Řecka, kam se loni kvůli začátku dluhové krize Češi tolik nehnali, Turecka a Bulharska.
Naopak vliv jarních nepokojů v Egyptě a Tunisku přetrval až do začátku léta, teprve potom poptávka po zájezdech oživila. "Poptávka začala oživovat asi od dubna, od poloviny června už se Egpyt a Tunisko prodávalo víc než loni. Propad poptávky na jaře to ale úplně nevyplní," podotkl mluvčí Exim Tours Jan Koláčný.
Dovolené se neprodlužují
Přestože cestovní kanceláře uvádí o pět až patnáct procent více prodaných zájezdů, jejich tržby rostou o dost méně.
Ani letošní rok totiž nezměnil trend, který se objevil spolu s krizí - lidé sice na dovolenou k moři odjedou, ale namísto někdejších 11 nebo 12 dní si dopřejí jen 8 dní na pláži.
"Zatím nic nenaznačuje, že by se trend měl vrátit k delším pobytům. Stále častěji se ale objevují požadavky na aktivní prvky na dovolené u moře. Ať už jde o kurzy potápění, možnost pěší i cykloturistiky nebo doplňkové poznávací zájezdy," konstatoval Tomáš Brejcha za cestovní kancelář Čedok.