Brno - Zvýšení sazeb za ujeté kilometry, srovnání mýtného na dálnicích a silnicích první třídy, prosazení poplatků za průjezd nákladních aut městy nebo použití zisku na mýtném také na protihluková opatření u silnic.
To všechno chtějí prosadit vlivné nevládní organizace sdružené do nového uskupení pod názvem Dopravní federace. A cílem opatření má být jediné: dostat ze silnice co nejvíc kamionů a tím zvýšit bezpečnost a chránit kvalitu životního prostředí.
Vyžeňme náklaďáky ze silnic
Je to opak toho co prosazují autodopravci, kterým se další rozšiřování mýtného nelíbí.
"Zavedení mýtného v Česku nevedlo k tomu, aby se počet nákladních aut na tuzemských silnicích snížil, navíc vláda odložila další kroky, jako je například zavedení mýta i pro auta nad 3,5 tuny," řekl deníku Aktuálně.cz Pavel Doucha z Dopravní federace tvořené Ekologickým právním servisem, Hnutím Duha, sdružením Děti Země a Centrem pro dopravu a energetiku.
Za vzor si sdružení bere Švýcarsko, jedinou evropskou zemi, kde se po zavedení mýtného daří snižovat kamionovou dopravu.
"Do zavedení mýtného v zemi doprava třicet let rostla, po zavedení klesá o pět procent ročně. Švýcarsko kromě dobře nastaveného systému mýtného investuje také do výstavby překladišť na železnici," řekl Doucha.
O dálnicích
Federace už také zveřejnila to, co by chtěla v Česku změnit.
Chce prosadit zvýšení sazeb mýtného za kilometr, mýtné rychle zavést i pro auta do 3,5 tuny, srovnat ceny na dálnicích a silnicích první třídy, rychle zpoplatnit i další silnice tak, aby nebylo možné objíždět dálnice.
Poplatky za průjezd městem
A chce také prosadit, aby města, přes která vedou tranzitní trasy, měla možnost za průjezd nákladních aut vybírat zvláštní poplatky. Podobná praxe by měla platit i při průjezdu chráněným území.
"Auta se často dostávají do těsné blízkosti obývaných staveb a mají výrazně negativní vliv na obyvatele z hlediska hluku a emisí," uvádí federace ve svém programu.
Nevládní sdružení už přitom v Česku dokázala například donutit stát k ústupkům v případě investice automobilky Hyundai. Tam stát s ekology uzavřel průlomovou dohodu.
Ministerstvo dopravy ale zatím s tím, jak se bude dál rozšiřovat mýtný systém čeká s poukazem na dokončování koncepce.
Za tři roky, možná
"Pokud se prokáže, že je ekonomicky výhodné zpoplatnit nejen silnice prvních, ale i druhých a třetích tříd, a současně i všechna vozidla těžší než 3,5 tuny, zavedeme tento systém nejdříve od prvého ledna 2010," uvedl v HN náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
Ministerstvo dopravy původně předpokládalo, že na silnicích mimo dálnice se mýtné začne platit už v příštím roce.
K tomu ale zatím dojde jen na dvou stech kilometrech silnic prvních tříd, které nyní nahrazují budoucí dálnice.
Ministerstvo také plánuje, že by na místních silnicích nákladní auta platila vyšší mýtné, tak aby to jejich řidiče nutilo jezdit po dálnicích.
Nákladních aut i přes zavedení mýta na tuzemských silnicích přibývá.
Centrum dopravního výzkumu v Brně přitom očekává i v příštích letech další nárůst nákladní automobilové dopravy. Do konce desetiletí se má zvýšit na více než 122 procent a kolem roku 2015 může už činit 129 procent