Praha - Hypermarketů Globus sice najdete v České republice jen čtrnáct, přesto v nich Češi vloni utratili více než 26 miliard korun. To je skoro polovina tržeb, které dohromady získala vloni skupina Schwarz ČR. Ta přitom provozuje v republice 93 Kauflandů a 213 Lidlů.
"Je to velmi vysoká výkonnost," komentoval dnes na tiskové konferenci společnosti INCOMA Gfk a časopisu Moderní obchod prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka. V průměru totiž každý hypermarket Globus utržil skoro dvě miliardy korun.
Top 10: tržby řetězců
- 1. Schwarz (Kaufland, Lidl) 59 mld Kč
- 2.Rewe ČR (Billa, Penny) 48,5 mld Kč
- 3. Tesco Stores ČR 46,5 mld Kč
- 4. Ahold ČR 43 mld Kč
- 5. Makro 36,6 mld Kč
- 6. Globus ČR 26,3 mld Kč
- 7. Geco Tabak 17,2 mld Kč
- 8.Spar ČR 13,8 mld Kč
- 9. Peal 9,5 mld Kč
- 10. IKEA ČR 9,0 mld Kč
Mezi řetězci, které prodávají převážně potravinářské zboží, je to absolutně nejvyšší průměr. Ještě o trochu lepších tržeb v přepočtu na jednu prodejnu dosáhl letošní nováček mezi deseti největšími obchodními řetězci v ČR - Ikea ČR. Ta má u nás jen čtyři obchody a loňské tržby (mimochodem o půl miliardy vyšší než v roce 2008) dosáhly 9 miliard Kč.
Velcí hráči příliš nestrádají
Přestože celkové tržby největších řetězců vloni poprvé v historii klesly, většině největších hráčů na trhu tržby rostly. Například Schwarzu o půldruhé miliardy, skupině Rewe s jejími Billami a Penny Markety dokonce o deset miliard, Tescu o dvě miliardy a Globusu o necelou miliardu. Víceméně na svém zůstal Geco tabak, Spar ČR a Peal.
Největší pokles tržeb zaznamenalo Makro cash&Carry ČR - skoro o tři miliardy Kč a také Ahold provozující Alberty. Tam šly tržby dolů o miliardu.
Ze zjištění Incomy dále vyplývá, že v době krize Češi opouštějí malé nezávislé obchodníky a čím dál více nákupů pořizují v hyper a supermarketech. Jejich podíl na celkovém objem nákupů vloni dosáhl historicky nejvyššího procenta - 57. Naopak podíl nákupů v diskontech stagnuje kolem 25 procent.