Největší nákupy vozíme z Globusů. Mají rekordní tržby

Radek Pecák Radek Pecák
30. 3. 2010 13:02
Malí obchodníci trpí v krizi nejvíce. Lidé od nich utíkají do supermarketů
Kauflandy a Lidly mají nakupující v oblibě
Kauflandy a Lidly mají nakupující v oblibě | Foto: Hnutí Duha

Praha - Hypermarketů Globus sice najdete v České republice jen čtrnáct, přesto v nich Češi vloni utratili  více než 26 miliard korun. To je skoro polovina tržeb, které dohromady získala vloni skupina Schwarz ČR. Ta přitom provozuje v republice 93 Kauflandů a 213 Lidlů.

"Je to velmi vysoká výkonnost," komentoval dnes na tiskové konferenci  společnosti INCOMA Gfk a časopisu Moderní obchod  prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka. V průměru totiž každý hypermarket Globus utržil skoro dvě miliardy korun.

Top 10: tržby řetězců

  • 1. Schwarz (Kaufland, Lidl) 59 mld Kč
  • 2.Rewe ČR (Billa, Penny) 48,5 mld Kč
  • 3. Tesco Stores ČR 46,5 mld Kč
  • 4. Ahold ČR 43 mld Kč
  • 5. Makro 36,6 mld Kč
  • 6. Globus ČR 26,3 mld Kč
  • 7. Geco Tabak 17,2 mld Kč
  • 8.Spar ČR 13,8 mld Kč
  • 9. Peal 9,5 mld Kč
  • 10. IKEA ČR 9,0 mld Kč

Mezi řetězci, které prodávají převážně potravinářské zboží, je to absolutně nejvyšší průměr. Ještě o trochu lepších tržeb v přepočtu na jednu prodejnu dosáhl letošní nováček mezi deseti největšími obchodními řetězci v ČR - Ikea ČR. Ta má u nás jen čtyři obchody a loňské tržby (mimochodem o půl miliardy vyšší než v roce 2008) dosáhly 9 miliard Kč.

Velcí hráči příliš nestrádají

Přestože celkové tržby největších řetězců vloni poprvé v historii klesly, většině největších hráčů na trhu tržby rostly. Například Schwarzu o půldruhé miliardy, skupině Rewe s jejími Billami a Penny Markety dokonce o deset miliard, Tescu o dvě miliardy a Globusu o necelou miliardu. Víceméně na svém zůstal Geco tabak, Spar ČR a Peal.

Největší pokles tržeb zaznamenalo Makro cash&Carry ČR - skoro o tři miliardy Kč a také Ahold provozující Alberty. Tam šly tržby dolů o miliardu.  

Ze zjištění Incomy dále vyplývá, že v době krize Češi opouštějí malé nezávislé obchodníky a čím dál více nákupů pořizují v hyper a supermarketech. Jejich podíl na celkovém objem nákupů vloni dosáhl historicky nejvyššího procenta - 57. Naopak podíl nákupů v diskontech stagnuje kolem 25 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy