Praha - Při volbě obchodu kladou Češi největší důraz na jeho dostupnost a čistotu, ale rozhoduje například i to, jak kvalitní nabízí ovoce a zeleninu. Překvapivě tak není nejdůležitějším kritériem cena, podle níž volí obchod pouze 41 procent lidí, což je méně než v Rakousku, Německu nebo Španělsku.
Vyplývá to z průzkumu skupiny Henkel, který se zaměřil na nákupní zvyklosti zákazníků v osmi zemích střední a západní Evropy.
V Evropě ani v Česku přitom neplatí, že zákazníci s vyššími příjmy hledí na cenu méně, zdůrazňuje marketingová manažerka Henkel ČR Jana Očadlíková.
"Nezáleží na tom, co si lidé mohou dovolit, ale co se za nákup rozhodnou vydat. Například v Rakousku je řada zákazníků, kteří chtějí nakoupit co nejlevněji. Souvisí to s vysokou konkurencí a agresivními nabídkami nejnižších cen," uvádí Očadlíková. Lidé si podle ní na tento systém zvykli a přizpůsobili se.
Jak výzkum ukázal, zájem o to, zda obchod nabízí bio zboží a své vlastní značky, má pouze třetina respondentů.
"Privátní značky nejsou v Česku tolik zavedené jako v západoevropských zemích. Prodejny obvykle nabízí nejnižší cenu za to minimum, které se dá do výrobku nalít nebo nasypat," komentuje Očadlíková.
Oblíbená je nákupní turistika
Běžné denní nákupy uskutečňuje 55 procent Čechů v supermarketech, 35 procent v diskontech a 26 procent v hypermarketech. U nákupů do zásoby vedou jednoznačně hypermarkety, jen zřídka chodí Češi na velký nákup do diskontů, které jsou populární například v Rakousku.
Více než polovina Čechů nakupuje několikrát týdně, denně chodí do obchodu pouze třicet procent zákazníků, což je méně než v Polsku nebo Maďarsku.
Ve srovnání se ostatními zeměmi, ve kterých Henkel sbíral data, se také na nákupech více podílejí muži. "Vykládáme si to tím, že v Česku funguje takzvaná nákupní turistika, kdy se rodina o víkendu vydá do obchodu společně," říká Očadlíková.
V Česku nakupují tři typy zákazníků
Na základě svého výzkumu rozdělil Henkel české nakupující do tří skupin: na zákazníky ekonomické, bezstarostné a hledající hodnotu.
Na nízké ceny hledí především ekonomický zákazník, který nejčastěji nakupuje v diskontech. Zde vyhledává akční nabídky, kupuje privátní značky a nakupuje ve velkém do zásoby. Do této skupiny řadíme osoby středního věku, které mají rodinu.
Zákazník hledající hodnotu nakupuje většinou v supermarketech a více se zaměřuje na kvalitu. Zajímá se o složení a zemi původu, před nákupem si o výrobcích vyhledává informace, včetně hodnocení České obchodní inspekce. Také tito lidé ale mají svůj strop a kvalita musí jít ruku v ruce s rozumnou cenou.
Bezstarostný zákazník chce projít obchodem co nejrychleji a vzít pouze to zboží, které potřebuje, bez toho, aby se zajímal o jakost a cenu. Důležitá je pro něj dostupnost sortimentu.
Tato skupina lidí většinou o nakupování žádný zájem nemá. "Je to pro ně nutné zlo," tvrdí Očadlíková. Za jedinou nenásilnou možnost, jak těmto zákazníkům představit novinku, považuje nabídku vzorků k ochutnání nebo vyzkoušení.
Do skupiny bezstarostných zákazníků patří nejčastěji podnikatelé, svobodní lidé a osoby, které žijí samy bez rodiny.