Brno - Krize sice jejich růst zpomalila na minimum, přesto letos v Česku vyrostou další nákupní parky. Letos jich přibude osm - dva už otevřely v Aši a Chrudimi, další dva se staví ve Znojmě, a po jednom v České Lípě, Dvoře Králové, Prostějově a Sokolově.
Za nákupní park označují odborníci obchodní centra, která netvoří jen nákupní galerie, ale několik větších obchodů se společnou parkovací plochou. Příkladem může být například Avion Park v Praze na Zličíně.
Podle zjištění společnosti Cushman&Wakefield developeři ještě před rokem plánovali výstavbu šestnácti podobných parků, nakonec své plány podřídili diktátu krize a jejich počet snížili na polovinu.
Stavět se začíná až po nasmlouvání 70 procent ploch
"I developeři, kteří mají finanční zdroje, výstavbu oddalují. Dříve se běžně začínalo stavět, jakmile byly zajištěny předpronájmy na 50 až 60 procent plochy, někdy i méně. Dnes i developeři s dostatkem vlastních zdrojů nezahájí stavbu, dokud nemají zajištěné nájemce pro alespoň 70 procent obchodních ploch," upozornil Jiří Kristek, vedoucí oddělení pronájmu nákupních parků v Cushman & Wakefield.
Do výhody se ale zároveň dostávají zájemci o pronájem prostor v nákupních parcích. V posledních měsících se uvolňuje řada prostor v již zavedených centrech. Někteří nájemci opouští Česko, jako řetězec Halfords, jiní už nechtějí působit v tomto typu prostor (například Humanic) a další jednoduše zkrachovali - jako OP Prostějov nebo výrobce obuvi John Garfield.
Neobsazené prostory nepůsobí dobře a majitelé parků jsou ochotnější k vyjednávání, než byli v době jejich překotného růstu. "Majitelé stávajících nákupních parků jsou v jednáních vstřícnější a jsou ochotni uzavírat i krátkodobější nájemní smlouvy. Dříve se nájemce zavazoval často na deset a více let. Dnes navíc za stejnou cenu dokáže mnohdy dohodnout výhodnější podmínky, například lépe vybavenou jednotku," doplnil Kristek.