Celé roky svádí autobusoví dopravci boj s železnicí a automobily o co možná nejlevnější přepravu. Nyní, když se jim začalo dařit a vzájemná konkurence srazila ceny jízdenek na minimum, má přijít rána v podobě mýtného.
Nárůst cen, hlavně na dálkových trasách, by mohl podle zástupců dopravců činit až dvacet procent
Co nezvládla drahá ropa...
Kvůli mýtnému totiž může cestování autobusem znovu podražit, protože ho budou platit všechna vozidla nad 12 tun, tedy i autobusy.
Podle Radima Jančury ze Student Agency byly přepravní společnosti schopny i přes zdražování nafty držet cenu jízdenek několik let na stejné úrovni.
"Mýtné však způsobí plošné zdražení pro všechny dálkové spoje," řekl Radim Jančura.
Autobusy na cesty zdarma
Řešení vidí v osvobození autobusů od platby mýtného nebo alespoň zavedení nižších poplatků pro autobusy. "I nula je cena," dodává Jančura s tím, že například v Německu autobusy žádné mýtné neplatí.
Tiskový mluvčí ministerstva dopravy Viktor Meca však uvedl, že evropské předpisy výjimku pro autobusy neumožňují.
Kraje to zaplatí
Zavedení mýtného pro autobusy se může dotknout i veřejných rozpočtů. Kraje jako objednatelé regionální veřejné dopravy totiž kompenzují ze svých zdrojů dopravcům ztráty.
Podle výkonného ředitele Svazu dopravy Petra Kašíka budou náklady regionálních dopravců na mýtné asi 300 až 350 milionů korun. A tyto náklady budou nakonec hradit právě kraje, řekl Kašík. I podle něj je proto nutné, aby MD snížilo poplatky pro autobusy.
Podle plánů MD a společnosti Kapsch, která mýtný systém buduje, budou všechna vozidla nad 12 tun platit mýtné od 1. ledna 2007. Průměrná sazba bude 4,05 koruny za kilometr.
Se zdražováním tak počítají nejen provozovatelé autobusových linek, ale i nákladní dopravci.