Mýtná počitadla připraví stát o miliardy

Dušan Klimeš
16. 2. 2007 0:00
Praha - Stát by mohl během deseti let přijít až o patnáct miliard korun - pokud zvolí pro satelitní komunikaci takzvané "těžké" palubní jednotky.
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Deníku Aktuálně.cz to potvrdil pod podmínkou anonymity odborník, který se českému mýtnému systému věnuje od samého začátku.

"Když vezmete v úvahu zadávací dokumentaci, tedy počty palubních jednotek a rozumný měsíční paušál, který budou mobilní operátoři vyžadovat za zajištění přenosu dat, dojdete k číslu 1,5 miliardy ročně."

"Tyto peníze bude muset stát vydat z toho důvodu, že zvolí sice inteligentnější, ale dražší a složitější jednotky," vysvětluje.

Nové palubní jednotky si musí řidiči pořídit kvůli silnicím první třídy, na kterých bude mikrovlnný systém nahrazen satelitním, potažmo hybridním. Po nich ale jezdí asi o polovinu méně kamionů než po dálnicích, a sazby za kilometr tam budou mnohem nižší.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Hrozí tedy, že se tak náklady spojené se složitějším systémem inteligentních jednotek státu ani nevrátí.

Pokud by se stát rozhodl pro jednodušší verzi, náklady by byly prý mnohem nižší.

Bez šancí?

Tato varianta se ale nezdá pravděpodobná. Ministerstvo totiž počítá s využitím právě dražších a inteligentních palubních jednotek.

Podporu má tato varianta i u odborné komise.

"V rámci koncepce pro druhou etapu navrhujeme, aby ministerstvo přistoupilo k takzvaně těžším jednotkám, tedy těm inteligentním, které v sobě integrují vše potřebné pro výpočty mýta," potvrdil deníku Aktuálně.cz Petr Moos, který šéfuje nezávislé odborné komisi, která radí ministerstvu dopravy ohledně mýtného.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Další náklady by zároveň nesli dopravci, kteří by státu na garancích dali téměř dvě miliardy místo 400 milionů v případě lehčích jednotek.

Moos argumentuje, že vývoj v Evropě protlačuje inteligentní jednotky. Jenže žádný stát zatím není ve vývoji mýtného tam, kde Česko. Navrhovaný hybridní systém je unikátní a Česká republika je tedy svým způsobem průkopník. Proto je naopak na vrcholu diskuze o tom, který systém zvolit.

"Firma Kapsch se jako generální dodavatel samozřejmě podřídí rozhodnutí ministerstva," říká zástupce firmy David Šimoník.

Zakopaný pes

Co tedy vede k tomu, že si dopravci budou muset pořizovat drahé inteligentní palubní jednotky?

Argumentem má být to, že tato zařízení umí mnohem víc, než jen "vybírat mýtné". Mohou vést záznamy o cestě kamionu, mají v sobě uloženy kompletní mapy. Naproti tomu umí levnější "lehké" jednotky jen vysílat signál o poloze auta. Všechny informace pak zpracovává centrála.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Jenže například sdružení ČESMAD tvrdí, že po těchto službách dopravci nikterak netouží. Ti, kteří je chtěli, tak si je již pořídili jinou formou.

Ve hře je ale i lobbying ze strany výrobců palubních jednotek. Přece jenom jde o obrovskou zakázku a inteligentní zařízení může stát 300 až 600 eur.

 

Právě se děje

Další zprávy