Potvrzují to jak zástupci společností zabývajících se výstavbou čerpacích stanic na LPG, tak pracovníci firem upravujících motory vozů na tento pohon.
"Vzhledem k vývoji cen pohonných hmot v posledních měsících jsme přehodnotili náš plán výstavby čerpacích stanic LPG. Původně jsme jich letos měli po celé zemi postavit asi 35, nyní očekáváme, že to bude tak 50," řekl ČTK Václav Holovčák z firmy Bonett, která je největším českým stavitelem pump LPG. Těch je nyní v zemi asi sedm set.
Poté, co se letos cena litru Naturalu 95 přehoupla přes 30 korun, začínají nápor motoristů pociťovat i firmy specializující se na přestavbu motorů na LPG. Litr tohoto paliva v těchto dnech přijde zhruba na 15 korun.
Infobox
Klady a zápory LPG
- + nižší náklady na provoz, přibližně o polovinu
- + tichý a klidnější chod motoru
- + snížení opotřebení motoru
- + možnost změnit používané palivo během jízdy
- - pořizovací náklady 30 - 40 tisíc korun
- - vyšší spotřeba asi o pětinu
- - pokles výkonu o 3 - 5 procent
- - zmenšení zavazadlového prostoru
"Za poslední tři měsíce nám objem zakázek vzrostl asi o třetinu. Domnívám se, že s nástupem léta to bude ještě více," informoval Milan Šmíd ze strakonické společnosti Autogas-centrum.
Odborníci tvrdí, že přechod na LPG se řidičům vyplatí, pokud ročně ujedou více než 10 tisíc kilometrů. Náklady na přestavbu motoru na LPG totiž činí 30 tisíc až 40 tisíc korun. Podle odhadů jezdí na LPG v tuzemsku tři až čtyři procenta automobilů.
Podle expertů však růst obliby zaznamenává i zemní plyn, jeho používání ale zatím limituje nízký počet čerpacích stanic, v celé zemi jich není ani 20. Zemní plyn nyní jako palivo používá asi pět set vozů z celkových asi čtyř milionů registrovaných osobních automobilů.