Praha - Benzin končí, nafta končí.
Tak jako letos skončil na většině čerpacích stanic prodej benzinu Special, který nahrazoval dřívější olovnaté palivo, bude se možná za zhruba deset let omezovat prodej klasických paliv do současných spalovacích motorů. Je docela dobře možné, že ti, kteří si v současné době pořizují auto, kupují naposledy v životě vůz s motorem získávajícím energii spalováním nafty či benzinu.
Jejich příští auto za pět, osm či dvanáct let, už s poměrně vysokou pravděpodobností bude pohánět jiný zdroj energie.
Půjde o plyn, elektřinu či kombinaci motoru na spalování ropných paliv a elektromotoru. Na vodíkovou éru, pokud vůbec kdy přijde, si budeme muset počkat mnohem déle.
To, že se něco mění, je vidět v posledních dvou letech na světových autosalonech. Takřka všechny významné automobilky mají ve svých expozicích takzvané zelené modely. Počínaje hybridy, kde elektromotor pomáhá spalovacímu motoru jen v určitých situacích, přes hybridy, u nichž naopak benzinový motor pouze pomáhá vyrábět elektřinu, až po klasické elektromobily, které bez potřebného napětí v bateriích neujedou ani metr.
Mezi zelené modely se ovšem počítají i ty, které jezdí na stlačený zemní plyn CNG nebo ropný plyn LPG. Názory na to, který směr převládne, se liší.
Každý ze způsobů alternativních pohonů má své plusy i mínusy. Například elektromobily musí vozit těžké baterie, které navíc poskytují zatím jen krátký dojezd, na druhou stranu jsou ale zcela čisté a navíc nehlučné. Také pohon na plyn přináší nutnost vybavovat auta velkými a těžkými nádržemi, chybí síť čerpacích stanic. Problémy s vodíkem jsou ještě větší. Zatím ho nelze levně vyrobit.
Plynová auta
Zatím se zdá, že plyn je směr pro nejbližší budoucnost. Používání stlačeného zemního plynu (CNG) jako paliva do auta je daňově zvýhodňováno, automobil na tento pohon nestojí o mnoho více než klasický a také dojezd zvláště těch aut, které mají speciální nádrže namontované již z továrny, je celkem dostačující. Jenže je kardinální problém s možností ho natankovat, přestože se již nabízejí i domácí plničky připojitelné na běžné potrubí se zemním plynem.
Zkapalněný ropný plyn LPG sice také přináší výhodu levného provozu, avšak toto palivo není bráno jako natolik ekologické, aby bylo daňově zvýhodňováno. Navíc až dosud neexistovalo auto, které by vybavené systémem na pohon LPG sjíždělo přímo z tovární linky. Byly sice automobilky, které nabízely přestavbu již přímo při koupi nového auta (Subaru), ale přímo v katalogu nabízených nových vozů se nic takového dosud nenabízelo.
Auta z Česka na jiný pohon
- Octavia CNG
Na první pohled se zvenčí od běžné octavie neliší. Odborník něco pozná po zvednutí kapoty a laik teprve tehdy, když si otevře víčko palivové nádrže. Tam je totiž kromě běžného velkého hrdla k čerpání benzinu také ventil umožňující natankovat plyn do nádrže umístěné v prostoru pro náhradní kolo. Má objem 44 litrů a podle výrobce umožňuje řidiči jen na její obsah ujet zhruba 400-500 kilometrů. Ani pak se nemusí k pumpě. V autě totiž nadále zůstává klasická palivová nádrž běžné velikosti, takže další stovky kilometrů lze přidat jízdou na běžný Natural. Náklady na pořízení dražší octavie LPG by se měly vrátit vcelku brzy. Je totiž jen o třicet tisíc korun dražší než klasická octavie s motorem 1,6.
- Roomster electric EVC
Jeho elektromotor o výkonu 70 kW umožní rychlost 130 km/hod a dojezd v závislosti na jízdních podmínkách může činit až 160 kilometrů. Pak ho řidič zase bude muset na několik hodin zapojit do běžné zásuvky a nechat dobíjet. EVC group bude na elektropohon přestavovat jak nové roomstery, tak i ojeté. Cena přestavby je od 460 000 Kč bez DPH až po 590 000 Kč bez DPH. Cena zcela nového vozu je od 860 000 Kč do 990 000 Kč (opět bez DPH).
Překvapivě do této díry na trhu nyní vstupuje mladoboleslavská Škodovka, byť před pár lety zcela vážně slibovala, že bude vyrábět auta spalující CNG, tak jako to dělá mateřský koncern Volkswagen například v řadě Touran či Passat.
Elektromobily
Rok 2010 by měl být tím, kdy se na trhu v masovější míře objeví elektromobily. Například Chevrolet Volt, Opel Ampera a další.
První pokusy o sériovou výrobu elektromobilů tu již byly, vždy v době, kdy byla ropná krize. Například konsorcium francouzských automobilek Peugeot-Citroën vyrábělo sériově na elektřinu přebudované Peugeoty 106 a Partner, Citroën zase sesterské Saxo a Berlingo. Tahle auta dosud mnohde jezdí a například moravská firma EVC Group je modernizuje s pomocí modernějších baterií s vyšší kapacitou.
Bude Auto Škoda vyrábět elektromobil? Jak to vidí Martin Jahn- ZDE
Na výstavě Autoshow v Praze minulý týden představila i trojici novinek. Má vyvinuté tři typy automobilů pro jízdu na elektřinu. Kromě hybridní Toyoty Prius, kde se přidáním sady baterií zvýšil dojezd tohoto auta pouze na elektřinu z původních 2 až na 90 kilometrů a miniauta Smart Fortwo, je to také česká Škoda Roomster.
I když zastánci aut jezdících na elektřinu argumentují tím, že běžný řidič denně neujede více než 50 až 100 kilometrů a že kratší dojezd je bohatě kompenzován nízkými jízdními náklady (při tankování na noční proud zhruba 40 haléřů na kilometr), masovější oblibu získají elektromobily zřejmě teprve poté, až budou k dispozici lehké a dostatečně výkonné baterie.
Přesto, podle materiálů Světové rady pro udržitelný rozvoj, bude zvláště v městských aglomeracích za zhruba deset let každý osmý automobil jezdit alespoň částečně na elektřinu. Masovější rozšíření elektromobilů zároveň přinese i zcela nové produkty.
Například Michelin již vyvíjí speciální pneumatiky pro elektromobily, neboť u těchto aut se pneumatiky na celkové spotřebě energie vozu podílejí větší měrou než u běžných aut s pístovými motory. Konkrétně je to 30:20 procentům.
Hybridní vozidla
Podle řady odborníků je to tak trochu slepá ulička, přestože v současnosti jsou Toyota Prius a Honda Insight nejekologičtějšími auty na světě. (Třetí za nimi je Volkswagen Passat Flexifuel jezdící na stlačený zemní plyn).
Důvod je prostý. Tyto vozy totiž musí vozit dva typy motorů - klasický spalovací a elektromotor a těžkou baterii. Proto se využití tohoto dvojitého systému v budoucnosti předpokládá víceméně jen ve velkých autech s objemnými motory, kde elektromotor umožní ušetřit část klasického paliva. Touto cestou se vydal hlavně Lexus a nyní se přidává i Mercedes.
V Česku se v posledních pěti letech každý rok prodá několik desítek těchto vozů.