Jahn: Škoda vyrábí ruské octavie, musí být trochu vyšší

Jiří Just
20. 10. 2009 13:00
Rozhovor s Martinem Jahnem, generálním ředitelem Volkswagen Group v Rusku
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Kaluga - Automobilka Škoda spouští dnes v Rusku novou linku na výrobu modelu Octavia. Pro Kalugu je to velká slavnost: přítomni jsou ruský premiér Putin nebo český ministr zahraničí Jan Kohout.

Octavia se stává prvním vyráběným vozem značky Škoda v Rusku. Automobilka v Kaluze své vozy montuje od roku 2007 a ruský trh považuje, nehledě na pokles v důsledku ekonomické krize, za perspektivní. To v rozhovoru pro Aktuálně.cz potvrdil i Martin Jahn, generální ředitel Volkswagen Group v Rusku.

A.cz: Dnes oficiálně spouštíte v Kaluze plnohodnotnou výrobu Octavie: má to auto nějaké zvláštnosti pro ruský trh? Chtějí Rusové něco speciálního?

Vozy, které se budou montovat v Rusku, se výrazně neliší od těch vyráběných v České republice. Taková možná drobnost vychází z kvality ruských silnic. Zde vyráběné škodovky mají o něco zvýšený podvozek. To čemu se u nás říká špatné cesty, je tady v Rusku skoro "standardem".

To je jedna taková drobnost, kterou je možné zmínit. Vozy se jinak neliší. Co se týče vnitřních výbav, barev a podobně tak směřují spíše ke vkusu ruského zákazníka. Ale nějaké zásadní odlišnosti tam nejsou.

A.cz: V Česku se škodovka vyrovnává s dopady končícího šrotovného v Německu. Omezuje se výroba fabií. Doléhá tento problém škody až do Ruska?

Ne, tady se vyrábí pouze pro ruský trh, takže problémy v Evropě nemají s výrobou v Rusku vůbec co dělat. Zdejší výroba byla plánovaná jen pro Rusko a nikdy se nepočítalo s vývozem ven.

A.cz: Jak důležitý je ruský trh pro VW či pro Škodu? Jaký podíl aut "z Česka" se prodává v Rusku?

Ruský trh je pro Volkswagen velmi důležitý. My jsme doufali, že poroste více, než roste. V loňském roce rostl o 30 procent, nyní padá o 50 procent. Nicméně do budoucna se čeká, že se zase zotaví a jednou v budoucnosti se stane největším evropským trhem. Takže je důležitý.

Škoda v Rusku

  • Od října 2007 se v Rusku montuje Škoda Octavia Tour (liftback, combi v srpnu 2008) a Octavia (liftback, combi v srpnu 2008)

  • Od ledna 2008 Škoda Fabia (hatchback, combi v lednu 2009).

  • Od dubna 2009 Suberb a od května Roomster.

  • Nyní má škodovka v Rusku 1 800 zaměstnanců, v příštím roce se jejich počet má zvýšit do 3 000

  • Tržní podíl značky Škoda byl v loňském roce 1,9 % a letos 2,5 %

Přišla krize, která v Rusku zapůsobila více než na jiných trzích, ale určitě to je trh s velkým potenciálem.

A.cz: Kdy si budou Rusové kupovat škodovku v masovém měřítku? Může se stát, že nahradí někdejší masově populární auta (například žigulíky)? Má na to třeba cenou, nebo nechce hrát roli levného vozu?

V Rusku budou vždy značky, které budou pod Škodou Auto a Škoda Auto nabízí dobrou kvalitu za slušnou cenu. Spíš tu bude platit, že tam je dobrý poměr cena-výkon, než že by škodovka byla levné auto.

A.cz: Jak vnímáte německou pomoc Opelu? Jako vládní pomoc konkurentovi, proti které je třeba protestovat, nebo jako pomoc vašemu oboru, které je třeba tleskat?

Myslím si, že to je věc mezi německou vládou a Opelem. Já bych to nějak nekomentoval, ani nehodnotil. Předpokládám, že ta podpora proběhne podle pravidel veřejné podpory Evropské unie a my žádné aktivity vyvíjet v tomto směru nehodláme a ani nechceme.

A pokud jste včera na Aktuálně.cz psali, že česká vláda proti tomu vystupuje kvůli škodovce, tak my jsme nikdy vládu nežádali, aby v tomto ohledu intervenoval a ani nevíme, jestli to tak dělá. Pokud to tak dělá, tak to je její vlastní iniciativa.

A.cz: Nedávno jste v HN uvedl, že se éra elektromobilů blíží rychleji, než se zdá. Kdy se dočkáme sériového vozu na elektřinu z dílen Auto Škoda?

Škoda se v rámci koncernu bude vývojem elektromobilů velmi intenzivně zabývat. Já jsem v tom rozhovoru říkal, že ty první sériové elektromobily uvidíme na silnicích někdy v rozmezí let 2012-2013.

Nechci předjímat, kdy takový vůz bude Škoda mít, ale myslím si, že to bude ve stejnou dobu, kdy se budou objevovat první sériové vozy s elektrickým motorem.

Pokud bude i nadále existovat politická objednávka po alternativních zdrojích energie, tak se dnes elektromobily jeví jako ta nejperspektivnější cesta do dlouhé budoucnosti.

Já jsem v tom rozhovoru zmínil, že to bude poměrně pozvolný přechod. Nelze očekávat, že se v rámci několika let ten trh kompletně změní. Nemohu vám dát nějaké konkrétní datum, ale určitě se i škodovka bude na tomto trendu podílet.

A.cz: To znamená, že cestou alternativních paliv Škoda hodlá jít?

Jde jí celý koncern a v rámci koncernu touto cestou půjde i Škoda Auto.

A.cz: Jak dlouho plánujete, že se v Rusku zdržíte vy osobně? Máte případně už nějaké další plány?

Můj kontrakt v Rusku je na tři roky, to znamená do dubna 2011 a zatím mohu říci, že jsem se za ten rok a půl etabloval, zvykl jsem si na Rusko. Žádné zvláštní nové plány nemám.

A.cz: Takže nějaký návrat do Česka, třeba i předčasný, neplánujete?
 
Já doufám, že návrat do Česka jednou přijde, ale zatím se držím svého platného manažerského kontraktu.

 

Právě se děje

Další zprávy