Khaki Airbusu A 400M hrozí konec, sotva vzlétl

Karel Toman
5. 1. 2010 16:40
Nový vzdušný "náklaďák" NATO pronásledují špatné smlouvy a potíže zadlužených vlád
A je to tady. 11. prosinec 2009. Vojenské transportní letadlo Airbus A400M vzlétá ke svému prvnímu letu v hlavním městě španělské Adalúzie Seville. Původně dvacetimiliardový projekt komplikují rostoucí náklady, které původní rozpočet překonají až o pět miliard euro. A také velké zpoždění, které přesáhlo dva roky.
A je to tady. 11. prosinec 2009. Vojenské transportní letadlo Airbus A400M vzlétá ke svému prvnímu letu v hlavním městě španělské Adalúzie Seville. Původně dvacetimiliardový projekt komplikují rostoucí náklady, které původní rozpočet překonají až o pět miliard euro. A také velké zpoždění, které přesáhlo dva roky. | Foto: Reuters

Paříž - Jen pár týdnů po prvním letu hrozí, že projekt svého vojenského transportéru A400M společnosti Airbus skončí. Evropské vlády totiž nechtějí změnit smlouvy, které uzavřelo bývalé vedení společnosti, a které pro převážně "civilní" Airbus dělají z vojenského projektu ztrátovou záležitost. Uvedla to agentura AP.

Společnost už podle svého mluvčího Stefana Schaffratha připravila seznam inženýrů, kteří by byli z projektu A400M staženi na civilní projekty, pokud vojenský program "bude nadále přinášet ztráty".

Mluvčí naléhal na vlády zapojené do programu, aby se do konce měsíce rozhodly, zda chtějí ve financování projektu pokračovat. Svůj první let přitom A400M absolvoval minulý měsíc ve španělské Seville.

Kompromis v nedohlednu

Program nového leteckého transportéru NATO byl spuštěn před šesti lety. Celkem 180 letounů si tehdy objednalo sedm vlád - Belgie, Velká Británie, Francie, Německo, Lucembursko, Španělsko a Turecko. Projekt má ale tři roky zpoždění a dávno přesáhl svůj rozpočet.

Původní cena počítala s náklady 20 miliard euro. Předběžná zpráva auditorů z PriceWaterhouseCoopers ale oznámila, že mateřská společnost Airbusu EADS bude potřebovat možná dalších 5 miliard euro. Rozpočet by se tak musel navýšit o celou čtvrtinu.

Poté co EADS nestihla smluvní datum 31. května pro první let A400M, dohodli se v červenci ministři obrany sedmi zapojených zemí, že přehodnotí původní kontrakt. Krizí ochuzeným vládám se ale víc za letadla platit nechtělo, a na jednáních se zatím nepodařilo najít kompromis.

EADS doufá, že vlády buď zaplatí víc, nebo omezí počet objednaných letadel. Další možností je omezení vybavení letadel, nebo rozložení vyšších splátek na delší čas.

Odboráři v Airbusu už také vyjádřili své obavy z možného propouštění, pokud projekt A400M skončí. Podle nich už tuto možnost naznačil i výkonný ředitel Airbusu Tom Enders.

"Pan Enders mi sám řekl, že vážně zvažuje odstoupení z projektu A400M," řekl agentuře AP Bernard Steidl, mluvčí německých odborových svazů Metall Union. "Prohlásil, že projekt nemůže fungovat efektivně, a proto pro Airbus není výdělečný," dodal.

Konec "hrůzy bez konce"?

Odstoupení od projektu by EADS stálo 5,7 miliard euro na zálohách, které by musel vrátit vládám. To by ale zároveň nahlodalo důvěryhodnost firmy. Společnost už podle agentury nicméně uložila stranou 2,4 miliardy euro ze svých rezerv na ztráty vzešlé z projektu A400M.

EADS svou výroční zprávu zveřejní 10 března a analytici v něm budou hledat podrobnější informace o tom, kolik vlastně bude vojenský program společnost stát.

Enders už se v minulosti nechal slyšet, že by projekt raději ukončil, než aby mu dál dovolil poškozovat společnost. "Raději konec s hrůzou, než hrůzu bez konce," citovaly ho vloni německé noviny.

Podívejte se na snímky z posledního Aerosalonu

 

Právě se děje

Další zprávy