Káva, nebo čaj? V sáčku, nebo sypaný? Co pijí Češi

ČTK ČTK
17. 1. 2013 16:10
Na rozdíl od kávy kupují obyvatelé Česka čaj sezonně, zvláště když je zima
Foto: www.sxc.hu

Praha - Češi dávají přednost kávě před čajem. A ti, kteří pijí čaj, si přitom stále častěji dávají sypaný místo sáčkového. Vyplývá ze dvou průzkumů společnosti GfK a Nielsen.

Každá domácnost koupila za rok (od září 2011 do srpna 2012) v průměru a v přepočtu přes devět set šálků kávy a necelých pět set šálků čaje. Nejvíce lidé utráceli za instantní kávu a černý čaj, ukázal průzkum.

Čaj jde na odbyt méně například proto, že je jeho prodej méně sezonní než v případě kávy. Té lidé pijí stejné množství po celý rok. "Zatímco v případě čaje můžeme sledovat, že nejsilnějším obdobím jsou z pochopitelných důvodů chladnější měsíce v roce," říká Richard Piluša z GfK.

Průměrná domácnost kupovala kávu čtrnáctkrát za rok, čaj dvanáctkrát do roka. Při jednom nákupu čaje lidé zaplatili v průměru necelých čtyřicet korun, u kávy byla částka více než dvojnásobná.

Nejčastěji lidé kupovali mletou a zrnkovou kávu, kterou si koupily takřka tři čtvrtiny oslovených. Nepatrně nižší procento lidí si koupilo instantní kávu. Kávové speciality a směsi kupovala polovina dotazovaných.

Obrazem: jak vznikají bio čaje:

Přestože ovocné čaje nakupuje až osm z deseti domácností, zatímco černý čaj jen polovina z nich, z pohledu koupeného množství vedou černé čaje s takřka 250 šálky na domácnost.

Zelený čaj získává oblibu

Jak přitom ukázal průzkum agentury Nielsen, v posledních letech Češi nakupují stále méně sáčkového čaje. Zájem o sypaný čaj, který je k dostání hlavně ve specializovaných prodejnách a čajovnách, naopak roste.

Například firmě Oxalis, která nabízí v Česku sypané čaje, rostl v loňském roce prodej zhruba o sedm procent. Prodej zeleného čaje z Číny se jim meziročně zvýšil více než o třetinu, čaje typu rooibos bezmála o třicet procent, čaje oolong o pětinu.

Že se nejvíce prodávají ovocné čaje, se shodují obě agentury. Jak ale Nielsen upozorňuje, poptávka po zeleném čaji stoupá. To potvrzuje také mluvčí řetězce Tesco Jan W. Dvořák. "Rostou zelené čaje společně s bylinnými, boom zažívají zázvorové, medové a mátové čaje," tvrdí mluvčí.

 

 

Právě se děje

Další zprávy