Praha - Češi dávají přednost kávě před čajem. A ti, kteří pijí čaj, si přitom stále častěji dávají sypaný místo sáčkového. Vyplývá ze dvou průzkumů společnosti GfK a Nielsen.
Každá domácnost koupila za rok (od září 2011 do srpna 2012) v průměru a v přepočtu přes devět set šálků kávy a necelých pět set šálků čaje. Nejvíce lidé utráceli za instantní kávu a černý čaj, ukázal průzkum.
Čaj jde na odbyt méně například proto, že je jeho prodej méně sezonní než v případě kávy. Té lidé pijí stejné množství po celý rok. "Zatímco v případě čaje můžeme sledovat, že nejsilnějším obdobím jsou z pochopitelných důvodů chladnější měsíce v roce," říká Richard Piluša z GfK.
Průměrná domácnost kupovala kávu čtrnáctkrát za rok, čaj dvanáctkrát do roka. Při jednom nákupu čaje lidé zaplatili v průměru necelých čtyřicet korun, u kávy byla částka více než dvojnásobná.
Nejčastěji lidé kupovali mletou a zrnkovou kávu, kterou si koupily takřka tři čtvrtiny oslovených. Nepatrně nižší procento lidí si koupilo instantní kávu. Kávové speciality a směsi kupovala polovina dotazovaných.
Obrazem: jak vznikají bio čaje:
Přestože ovocné čaje nakupuje až osm z deseti domácností, zatímco černý čaj jen polovina z nich, z pohledu koupeného množství vedou černé čaje s takřka 250 šálky na domácnost.
Zelený čaj získává oblibu
Jak přitom ukázal průzkum agentury Nielsen, v posledních letech Češi nakupují stále méně sáčkového čaje. Zájem o sypaný čaj, který je k dostání hlavně ve specializovaných prodejnách a čajovnách, naopak roste.
Například firmě Oxalis, která nabízí v Česku sypané čaje, rostl v loňském roce prodej zhruba o sedm procent. Prodej zeleného čaje z Číny se jim meziročně zvýšil více než o třetinu, čaje typu rooibos bezmála o třicet procent, čaje oolong o pětinu.
Že se nejvíce prodávají ovocné čaje, se shodují obě agentury. Jak ale Nielsen upozorňuje, poptávka po zeleném čaji stoupá. To potvrzuje také mluvčí řetězce Tesco Jan W. Dvořák. "Rostou zelené čaje společně s bylinnými, boom zažívají zázvorové, medové a mátové čaje," tvrdí mluvčí.