Praha - Kamiony v lednu zmizely z českých a moravských silnic, výběr elektronického mýtného zaznamenal v lednu výrazný propad.
Dopravci tak podle nejnovějších statistik firmy Kapsch zaplatili za použití tuzemských dálnic a rychlostních silnic necelých 400 milionů korun, což je zhruba o 100 milionů méně než loni v lednu. Důvodem je zpomalení ekonomiky a pokles zakázek.
Vybrané mýtné v letošním lednu bylo nižší i než v lednu 2007, kdy výběry v Česku začaly, a to o zhruba 20 milionů korun.
V systému je nyní zaregistrováno 380 000 kamionů. Ne všechny palubní jednotky jsou však aktivní.
Letos by se na mýtném mělo vybrat podle prvních odhadů asi 5,6 miliardy korun. Loni to ale bylo rekordních 6,14 miliardy korun.
V mýtném tak stejně jako v ostatní sektorech ekonomiky končí několikaměsíční nepřetržitý růst, který zejména v roce 2008 přinášel rekordní výběry. „Pokud nedojde k dalšímu zpomalení a výběry budou kopírovat ty předloňské, můžeme odhadnout roční výběr mýtného na slušných 5,2 až 5,6 miliardy korun," uvedla Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.
Sdružení autodopravců Česmad Bohemia už uvedlo, že nejméně 600 řidičů kamionů je nyní kvůli útlumu silniční nákladní dopravy v souvislosti s finanční krizí bez práce. Ještě na začátku minulého roku přitom na trhu chybělo 2500 až 5000 řidičů. "Je jasné, že doprava věrně a bezprostředně kopíruje hospodářství, takže každý pokles se hned projeví," řekl už dříve mluvčí Česmadu Martin Felix.
Dopravci, kteří jezdí pro automobilové firmy, museli podle Felixe část aut odstavit a dát značky do depozitu. "Samozřejmě to s sebou nese i propouštění," dodal.