Praha - Černá čísla již příští rok, slíbil nový šéf státních Českých aerolinií Miroslav Dvořák, který zároveň řídí i ruzyňské letiště. ČSA se přitom již dlouhodobě potýkají s propadem příjmů z letenek a předpokládá se, že za uplynulý rok vykáží horentní ztrátu tří miliard korun.
Dvořák se svým managementem podle informací deníku Aktuálně.cz v cestě za záchranou aerolinek směřuje k radikálnímu kroku - vytvoření holdingové struktury společnosti. Vrcholkem či hlavou jakési "chobotničky" bude mateřská společnost ČSA, která bude ovládat dceřiné firmy (chapadélka). Kromě toho s nejvyšší pravděpodobností bude sama provozovat jen pravidelnou dopravu, která je hlavním předmětem podnikání firmy.
Dcery mezi sebou
"Dají se tak ušetřit velké peníze. Jednotlivé dcery by si objednávaly výkony mezi sebou, nebo dokonce externě, čímž se náklady výrazně sníží," vysvětluje zdroj blízký vedení výhody takového kroku. Kromě toho se ČSA zbaví také soustředěného tlaku zaměstnaneckých odborů. Zaměstnanci v každé dceřiné společnosti by si vyjednávali kolektivní smlouvy sami.
Sama společnost potvrzuje, že holdingové uspořádání se jeví jako nejperspektivnější.
První kroky již byly podniknuty. Již od ledna bylo 800 zaměstnanců ČSA převedeno do dceřiné společnosti Czech Airlines Handling, která nyní zajišťuje veškeré služby související s odbavením cestujících.
Podobný osud nyní čeká nepravidelné lety - tzv. chartery, které vozí klienty cestovních kanceláří na dovolené. Původně probíhala jednání s konkurenčním Travel Servicem o odkoupení této části ČSA. Ta zkrachovala. Dvořákův management ale nadále pokračuje ve vyčleňování této divize. Nyní se čeká na schválení dozorčí rady.
"Nejnovějším příkladem může být například společnost Czech Airlines Handling, která komerčně poskytuje služby odbavení cestujících a letadel nejenom Českým aeroliniím, ale celé řadě dalších renomovaných společností. Před několika týdny České aerolinie oznámily záměr osamostatnit také podnikání v oblasti nepravidelné přepravy, tzv.charterů," potvrdila deníku Aktuálně.cz záměr vytvořit holding mluvčí aerolinií Hana Hejsková.
Čeká se na vládu
Další kroky k vytvoření jiných dceřinek nechce společnost komentovat, protože je vše ve fázi příprav. Dokument, který budoucnost načrtává, bude teprve v úterý projednávat dozorčí rada ČSA. Následně jej pak na 26. dubna má dostat na stůl vláda.
Materiál je určen Evropské komisi. Ta totiž na podnět konkurence má posoudit, zda Česko neposkytlo ČSA nepovolenou podporu, když státní firma Osinek aerolinkám dala dvoumiliardový úvěr ve chvíli, kdy jim nechtěly půjčit banky.
Podle dosavadních informací, které se redakci Aktuálně.cz podařilo získat, mohlo by být "chapadélek" několik. Kromě již zmíněného handlingu a charterových letů by to byla divize pozemních služeb a technické údržby. Pravidelná doprava buď bude samostatnou firmou, nebo spíše zůstane pod křídly mateřské firmy.
Tím se podaří také rozdělit nejagilnější odbory zastupující piloty. Část by jich totiž zůstala v pravidelné dopravě a část jich bude zaměstnaná v charterové divizi, kde by z logiky věci měly být platy i benefity nižší.