Firmy stupňují nároky, zaměstnanci musí zvládnout více

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
8. 2. 2012 16:45
Recepční dnes musí kromě telefonování také chystat prezentace nebo obsluhovat vozový park
Foto: Thinkstock

Praha - Požadavky firem na znalosti a zkušenosti uchazečů o zaměstnání se stále zvyšují a často se neshodují s tím, co jsou zájemci o práci sami schopni nabídnout. Zaměstnanci mají navíc i na běžných pozicích stále větší odpovědnost. Vyplývá to z vyjádření personálních a pracovních agentur.

Jedním z důsledků rostoucích nároků na zaměstnance je, že firmy hledají vhodné kandidáty mnohdy i několik měsíců. To platí i v případě technických oborů. Ani člověk s vystudovaným vysokou školou nemusí splňovat požadavky zaměstnavatele.

Podniky jsou vybíravější

Firmy totiž na podobných profesích stále častěji vyžadují i takzvané "soft skills", tedy například schopnost vyjednávat se zákazníky. "Poté, co zjistí, že není snadné takového člověka najít, musí často z požadavků slevit," komentuje Jiří Halbrštát z personální agentury Manpower.

Podle Tomáše Dombrovského ze společnosti LMC, která provozuje portály Jobs.cz a Prace.cz, jsou zvyšující se nároky zaměstnavatelů dané také rozmachem informačních technologií.

"Například v autodopravě dnes řidiči běžně musejí pracovat s pokročilými logistickými systémy napojenými na GPS, čidly spotřeby pohonných hmot a podobně," uvádí Dombrovský.

Zpřísňování kritérií je podle nástupců pracovních agentur opodstatněné. "Firmy si už nemohou dovolit, aby člověk na recepci jenom zvedal telefony," říká Halbrštát. Recepční tak má nyní na starost také například správu vozového parku, vyjednává drobnější smlouvy s dodavateli nebo pro management připravuje prezentace.

 

Právě se děje

Další zprávy