Eurozóna zvolna opouští recesi, průmysl tam opět roste

Ekonomika Ekonomika
24. 8. 2009 12:10
Počet nových objednávek vzrostl oproti prvnímu čtvrtletí o 3,1 procenta
Průmyslová výroba dramaticky zpomalila. Ilustrační snímek.
Průmyslová výroba dramaticky zpomalila. Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

Brusel - Evropský průmysl se odrazil ode dna. Oficiální data za červen ukazují, že průmyslové objednávky v eurozóně květnu narostly o 3,1 procenta.

Šestnáct zemí, kde se platí eurem a mezi nimiž jsou největší hospodářští tahounu Evropské unie jako Německo a Francie, se tak zřejmě dostává z recese.

Dnešní čísla evropské statistické agentury Eurostat však stále potvrzují hloubku propadu, z jakého se hospodářství musí vzpamatovat. V meziročním srovnání, tedy oproti stejnému čtvrtletí v loňském roce, bylo totiž nových objednávek v průmyslu méně o 25,1 procenta.

Konec sedmiměsíčního pádu?

Jako celek má před sebou Evropská unie k zotavení ještě delší cestu. Podle Eurostatu bylo za druhé čtvrtletí novách objednávek v celé sedmadvacítce zemí EU o 0,4 procenta méně. V meziročním srovnání pak o 24 procent méně.

Oživení v Evropské unii napověděla už data za červen, podle nichž tehdy začal průmysl sedmadvacítky růst poprvé po propadu trvajícím sedm měsíců v kuse.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy