EU chce, aby se pro případ úpadku pojistily i aerolinie

Hana Vorlíčková, hpv
26. 1. 2008 12:00
Nový zákon žádá pojištění i od autopůjčoven a leteckých společností
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Evropská komise připravuje novelu zákona o cestovním ruchu, podle které by se musela nově pro případ úpadku pojistit nejen cestovní kanceláře, ale i cestovní agentury, autopůjčovny a letecké společnosti.

Hlavním důvodem připravované novely je situace na trhu low cost dopravců. Začátkem tisíciletí se jejich počet v Evropě prudce zvýšil, řada z nich ale vzápětí zkrachovala, a zakoupené letenky zůstaly cestujícím v ruce často bez náhrady.

Podvedené miliony

Krach nebo zastavení činnosti nízkonákladových aerolinek od roku 2000 do roku 2007 se podle odhadů IATA  dotklo několika miliónů cestujících. Jen v případě španělské společnosti Air Madrid se rozhodnutí zastavit v roce 2006 byznys dotklo přibližně 300 tisíc pasažérů, kteří v době oznámení měli již zakoupenou letenku.

Někteří z nich dokonce byli již na letišti a čekali na svou linku. Stopnutí letů přitom padlo nejen na cestující z Evropy, ale i ze zemí Latinské Ameriky, kam Air Madrid mimo jiné létala.

Pokud letecká společnost zkrachuje a pasažér má v ruce neproletěnou letenku, může své požadavky řešit na základě zákona o konkurzu.

Taková pravidla se vztahují například na nízkonákladového dopravce SkyEurope, který má svou základnu i v Praze. "Postupujeme podle všech zákonných norem, to se týká také náhrad za zpožděné nebo jednorázově zrušené linky," říká Tomáš Kika, mluvčí SkyEurope.

Pokud unie povinnost pojištění pro případ úpadku pro letecké společnosti odsouhlasí, budeme se samozřejmě řídit i touto legislativou," dodává.

Cestovní agentura je jako pošta

Cestovní agentury ve většině případů tvrdí, že nevidí v případné povinnosti nechat se pojistit pro případ úpadku žádnou logiku.

"Je logické, aby byl koncový klient pojištěn na jasně definované události, například na krach cestovní kanceláře, autopůjčovny nebo aerolinky. Na druhou stranu ale nevidím důvod, proč by měla být pro takové případy pojištěna cestovní agentura. Ta totiž koncové služby neposkytuje, ale pouze zprostředkovává, a tak by to pojištění pozbývalo logiku," říká Jan Štilec z cestovní agentury Fly United.

Foto: Josef Poneš
Super drahou dovolenou si dopřály stovky Čechů

Podle něj by se dalo postavení agentury srovnat například s poštou, která zprostředkuje předplatné nějakého časopisu. "Pokud časopis zkrachuje, nese za předplatné odpovědnost vydavatel, nikoli pošta," dodává Štilec.

Podle zástupců Fly United je klient při jednání s agenturou chráněn jinými pojistkami. "Firma, která je prodejcem IATA letenek, musí své postavení ve vztahu k IATA nějakým způsobem garantovat. Může jít například o pojištění nebo o složenou garanci ve výši 1,5 měsíčního obratu agentury," uvádí Štilec.

Pojišťovno, zachraň nás

V současné době musí být v Česku ze zákona pojištěny pro případ úpadku cestovní kanceláře. Tedy společnosti, které pro klienta připravují kombinaci dvou a více služeb. Například zajistí ubytování a zároveň dopravu do hotelu.

Část brazilských letištních zaměstnanců se vrátila do práce po stávce, zpoždění letadel jsou trvají.
Část brazilských letištních zaměstnanců se vrátila do práce po stávce, zpoždění letadel jsou trvají. | Foto: Reuters

V uplynulých létech se již ukázalo, že takové pojištění má pro klienta smysl. O zákazníky, kteří byli v době vyhlášení úpadku cestovní kanceláře v zahraničí, se postarala pojišťovna. Své požadavky na pojišťovnu směřovali i lidé, kteří si svou dovolenou již zaplatili, a neodjeli na ni. Seznam pojištěných cestovních kanceláří je na webových stránkách Ministerstva pro místní rozvoj.

"Pokud novela v EU prošla, měla by platit asi za dva až tři roky," odhaduje Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.  

 

Právě se děje

Další zprávy