Drahý benzin nevadí? Hromadná doprava bez větších změn

Tereza Holanová Tereza Holanová
16. 6. 2012 11:08
Autobusová doprava doplácí na zdražení, ve vlacích cestujících přibývá
Autobuse společnosti Comett. (Ilustrační foto).
Autobuse společnosti Comett. (Ilustrační foto). | Foto: web společnosti Comett

Praha - Přestože letos rekordně zdražuje benzin i nafta, Češi se z aut do prostředků hromadné dopravy příliš nehrnou. Na to, zda jet autem, vlakem či autobusem, má totiž vliv spíše počasí, než kolik stojí cesta.

Cestování autobusem dokonce Češi v letošním roce naopak omezili. Podle dopravců za to může zvýšení sazby DPH z jízdného o čtyři procenta, kvůli němuž je cestování dražší.

S nárůstem pasažérů u všech svých vnitrostátních spojů se chlubí pouze skupina Student Agency. V období od ledna do dubna jí přibylo přes šest procent zákazníků, na trase Praha - Liberec dokonce 8,5 procenta.

Zvykli si jezdit autem

Regionálním firmám se zatím letos vedlo hůře. ČSAD MHD Kladno zaznamenala od začátku letošního roku meziroční úbytek zákazníků o osm procent. "Dočasný pokles poptávky je po zdražení pravidelným úkazem," říká ředitel skupiny Ludomír Landa.

To potvrzuje také Oldřich Holubář z ČSAD Vsetín: "Ze zkušenosti víme, že například průměrné desetiprocentní zdražení jízdného odláká zhruba pět procent cestujících do individuální dopravy," říká.

Lidé, kteří si navyknou používat automobil, už se pak podle něj do prostředků hromadné dopravy vrací jen zřídka. "A to ani pod tíhou argumentu případného několikakorunového zlevnění jízdného, protože už zainvestovali nemalé prostředky například do osobního vozidla," dodává Holubář. Samotná ČSAD Vsetín hlásí pokles o 2,33 procenta.

K nalákání cestujících na levné jízdné mají autobusáci navíc omezené možnosti. Jaké budou tarify, určuje ten, kdo dopravu zajišťuje - ve většině případů kraj. Pro zlevňování jízdného v současné době přitom ani není prostor. "Krajský rozpočet je napájen především ze sdílené daně DPH, jejíž úroveň je odvislá od výkonnosti naší ekonomiky. A z toho plyne nedostatek finančních prostředků obecně," vysvětluje Renata Samková ze společnosti ICOM Transport.

Kromě toho lidé více než na ceny lístků reagují na změny počasí. "Nadprůměrné mrazy vozidla veřejné dopravy naplní, extrémní vedra naopak vyprázdní," uvádí Landa.

Meziroční úbytek cestujících zaznamenaly také některé autobusy, které vozí Čechy do zahraničí. "U mezinárodních linek je to tak, že kdo je zvyklý na cestu autem a musí jet, pojede autem i při vyšších nákladech," komentuje Tomáš Svozil z firmy OnlineBus. Jelikož si však lístky nejčastěji kupují studenti nebo mládež, tak je většinou na místě spíše otázka "pojedu, nebo nepojedu".

Lépe se naopak daří dopravci Eurolines. "K výraznému nárůstu cestujících došlo zejména na linkách s kratší vzdáleností, například do Drážďan, Berlína, Vídně nebo Bratislavy," uvádí zástupkyně firmy Pavla Lauermannová.

Připouští ovšem, že si stejně jako vnitrostátní podniky nemohou dovolit zlevňovat, protože vstupní náklady rostou i jim.

Vlakům se daří lépe

Nárůst cen pohonných hmot pocítili také železniční dopravci. Že se náklady zvyšují, zdůrazňuje například mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Přibližně dvě třetiny tratí totiž nejsou elektrizované a provoz na nich zajišťují pouze motorové vlaky. Více dá firma také za energie nebo za použití dopravní cesty. "Na rozdíl od autobusů musíme uhradit poplatek za každý ujetý kilometr u každého vlaku," vysvětluje mluvčí státního podniku.

Stejně jako konkurenční RegioJet se ale České dráhy zdražení jízdenek vyhýbají, naposledy zdražily obě firmy na konci roku kvůli DPH.

Zástupci obou společností se zároveň shodují na tom, že cestujících průběžně přibývá. "U nás se to týká vždy spíše delších tras," říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

O spolujízdu je zájem hlavně v době volna

Provozovatelé serverů na "internetové stopování" výraznou souvislost mezi cenami paliv a počtem cestujících nevidí. Množství uživatelů se podle nich mění spíše s přibývající konkurencí. Vyšší nabídka ředí počet inzerátů na jednotlivých webech, komentuje Stanislav Rataj ze serveru Spolujízda.com.

Obecně Češi spolucestování využívají především v době letních dovolených nebo během svátků. Kromě toho se o tuto službu zajímají, pokud se zrovna chtějí dostat někam, kam existuje špatné nebo drahé spojení. "Velmi žádaní jsou i spolujezdci pro cesty do práce ať již v denním nebo týdenním modu," doplňuje Rataj.

Podle Martiny Čmielové z portálu Jízdomat hraje také důležitou roli zkušenost - na server se vrací hlavně ti, kteří se už někam nechali svézt.

Přetahovaná o cestující pokračuje. Podívejte se, kdo chce ovládnout české koleje:

 

Právě se děje

Další zprávy